Steven Spielberg neumí konce filmů. Je ale nejklasičtější figurou současného Hollywoodu

29. březen 2018

Jaké jsou slabiny a silné stránky jednoho z nejslavnějších režisérů americké filmové historie?

V českých kinech se v rozmezí jediného měsíce objevily dva hodně odlišné filmy, spojené jedním legendárním jménem: Steven Spielberg. Akta Pentagon: Skrytá válka a Ready Player One: Hra začíná. Žijící klasik hollywoodské kinematografie chystá řadu dalších projektů jako režisér i producent.

Spielberg podvojný

„V současném Hollywoodu není klasičtější režisér. Spielberg je velký režisér, který celou svoji kariéru inovuje hollywoodský systém zevnitř. Je jeho součástí,“ říká Radomír Douglas Kokeš, pedagog a filmový historik z Ústavu filmu a audiovizuální kultury, který se dlouhodobě věnuje hollywoodské kinematografii a sám se ve vysílání označil za spielbergofila a spielbergologa.

„Od konce 80. let připravuje dvojice filmů, z nichž jeden je nejčistší hollywoodský zábavný film a druhý tematicky ambicióznější film, například z – nejen americké – minulosti.“
Radomír Douglas Kokeš

Aktuální dvojice je toho příkladem. Sci-fi Ready Player One: Hra začíná se odehrává v roce 2045, kdy se lidstvo uchyluje do virtuálního světa zvaného OASIS. Jeho stvořitel posmrtně vyhlašuje soutěž o nalezení velikonočního vajíčka, které držiteli dává do rukou vládu nad světem oblíbené hry. Film je především popkulturní jízda plná referencí.

Spielbergův Ready Player One. Banální příběh a fenomenální pocta popkultuře v jednom

Z filmu Ready Player One

Opravdu je polibek lepší než osedlání robotického škorpiona s raketometem?

Drama Akta Pentagon: Skrytá válka (The Post) naproti tomu líčí příběh Kate Graham (Meryl Streepová), vydavatelky deníku The Washington Post. Právě ona nechala svou redakci zveřejnit tajnou zprávu o beznadějnosti americké války ve Vietnamu, na což navázala přelomová aféra Watergate. Film se jednoznačně staví za americké svobody, garantované ústavou, především za svobodu tisku.

Spielberg inovativní tradicionalista

Takřka každý film Stevena Spielberga je pokusem inovovat hollywoodskou kinematografii, a to ne ve smyslu technologickém. Spielberg je především vypravěč, často pracující s evidentním humanistickým apelem.

„Na posledních třech historických filmech Lincoln, Most špionů a Akta Pentagon: Skrytá válka mě nejvíc fascinuje obratná práce s mizanscénou a inscenováním situací,” komentuje Spielbergovu poslední dekádu filmový publicista s spolupracovník Reflexí Dan Krátký, mj. autor recenze na Ready Player One. Americký kritik a editor knihy Steven Spielberg: Nostalgia and the Light  Michael Koresky shrnul právě tuto trojici filmů do trilogie, kterou nazval liberty films.

Tváře 90. Oscarů. Málo překvapení, několik skrytých trendů

Z filmu Tvář vody

Čtyři Oscary pro nostalgický film Tvář vody přicházejí v momentě, kdy se ceny Americké akademie filmového umění a věd jubilejně ohlížejí zpět.

Spielberg nedokonalý

Spielbergovo dlouhodobé slabé místo jsou ženské postavy. Častěji a raději natáčí filmy o poutu mezi otcem a synem nebo o širších rodinných vazbách, romance, sexuální tenze a love story nejsou jeho parketa.

O to zajímavější je kromě filmu Barva nachu právě nový The Post, který exponuje nejtěžší životní rozhodnutí – a zužitkování nabyté výkonné moci – ženské hrdinky uprostřed mužského kolektivu.

Druhým jeho slabým místem jsou konce. „Jestli něco Spielberg neumí a skoro nikdy se mu to nepovedlo, tak jsou to konce a dopovídání svých vlastních filmů,“ konstatuje Radomír Douglas Kokeš. „Byla by škoda redukovat The Post na onu pitomou závěrečnou scénu. Ta je opravdu banální.“

autor: Pavel Sladký
Spustit audio

Související