Zpěvem jsem posedlá a mám ráda těžké úkoly. I proto jsem dala přednost opeře, říká pěvkyně Eva Urbanová

1. leden 2023

„V poslední době rozšiřuji škálu negativních rolí. Ty se ovšem vždycky hrají lépe. Nikdy nic nepřehráváte, protože negace je sama o sobě výrazná,“ říká pěvkyně Eva Urbanová o postavě Herodias ze Straussovy opery Salome. V Janáčkově divadle v Brně bude mít premiéru v červnu, ve Vizitce ale paní Urbanová s Danielem Jägerem mluvila třeba i o setkání s Lucianem Pavarottim anebo o svobodě, kterou jí dává rocková hudba.

V roce 2022 oslavila sopranistka Eva Urbanová pětatřicet let pěvecké kariéry. Po krátkém angažmá v Plzni zakotvila v roce 1990 v Národním divadle v Praze, kde od té doby vytvořila desítky operních rolí.

Eva Urbanová jako Kostelnička

Mezi ty nejlepší patří Smetanova Libuše, Milada v Daliborovi a především Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni, za kterou získala dokonce dva krát Cenu Thálie. „Zpívám ji od pětatřiceti let. Kostelnička je neskutečný charakter, je to silná žena, která udělá ve zkratu zločin, za nějž nakonec pyká. Já k těm maminkám ale inklinovala vždycky, Jenůfu jsem zpívat nikdy netoužila,“ říká o jedné ze svých klíčových úloh, přičemž popsala také rozdíly jednotlivých nastudování.

Zpívejte si doma, řekli jí ve škole

Eva Urbanová má kromě česko-slovenských angažmá za sebou také zkušenosti z La Scaly a Metropolitní opery, o jejichž obrovských nárocích v rozhovoru mluvila detailně.

Eva Urbanová a Podivíni

Přitom kdyby se coby mladá dívka nechala odradit nevydařenými přijímačkami na konzervatoř, pravděpodobně by s kapelou dodnes jen objížděla rockové koncerty. „Na konzervatoř mě nevzali pro velikost mého hlasu, profesor mi řekl, ať si zpívám doma. Tak jsem se sebrala a šla s kamarády hrát rock a heavy metal. Pak jsem si našla paní učitelku Ludmilu Kotnauerovou, která se toho nebála a hlas mi zkrotila,“ vzpomíná na své začátky.

Hudbu kapel Queen nebo Judas Priest má ráda dodnes, při zpěvu tohoto žánru se prý cítí nesmírně svobodná, neboť na ni nedozírá režisér. Postupem času se ale zamilovala i do opery, kterou si zkusila poprvé v Plzni v roce 1987. Tehdy jí bylo šestadvacet, dostala roli cizí kněžny ve Dvořákově Rusalce a její jedinou starostí prý bylo, aby nespadla ze schodů. „Byla jsem mladicky drzá, myslela jsem si, že nemůžu udělat chybu,“ usmívá se.

Eva Urbanová jako Libuše

Fakt, že opera rovná se dril, zjistila už na začátku devadesátých let v Národním divadle. „Nicméně já mám výzvy ráda, a vážná hudba mě přitahovala právě tím, jak nesmírně těžká je.“

Podle Evy Urbanové má český divák i v opeře raději zábavu. „Taková Jenůfa je tvrdý lidský příběh. Málokdo v Česku dokáže při jejím sledování zapomenout na vlastní špatnou náladu, ještě víc ho to srazí do deprese,“ míní. I proto se podle ní tvorba Leoše Janáčka těší větší popularitě v zahraničí.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.