Zbyněk Černík: O červených kobercích a záři reflektorů
Všichni jsme jenom lidé, a všichni máme své lidské slabosti. V neposlední řadě to platilo o švédském filmovém a divadelním režisérovi Ingmaru Bergmanovi, který byl pro mou generaci doslova kultovní, takřka nedotknutelnou postavou. Ze vzpomínek těch, kdo s ním za jeho života přišli do styku, totiž vyplývá, že s ním nebylo vždy snadné vyjít.
Natož s ním žít! Jeho četné manželské i mimomanželské vztahy zatěžovala chorobná žárlivost. Vyprávět by o tom mohla například norská herečka Liv Ullmannová, ztělesňující hlavní roli v jeho slavné Personě. Během natáčení filmu se do režiséra zamilovala a pak s ním strávila několik let na malém ostrůvku Fårö v Baltském moři, který si on vybral jako svůj poslední domov.
Čtěte také
Život v izolaci od přátel a příbuzných jí ovšem – na rozdíl od introvertního Bergmana – příliš nevyhovoval a nakonec to už nevydržela a odešla. Později pak vzpomínala na některé „pikantnosti“ jejich ostrovního soužití: Se svým partnerem měla dohodu, že jeden den v týdnu si vždycky sama vyrazí někam mezi lidi – což většinou znamenalo na sousední ostrov Gotland. Ale do čtyř hodin odpoledne se musela vrátit. Pokud se tak nestalo, režisér si stoupl na příjezdovou cestu a s očima upřenýma na hodinky nervózně očekával její příjezd.
Bergman se na „svém“ ostrůvku těšil oblibě místních obyvatel, mj. proto, že zde odváděl daně, a tak výrazně navýšil tamější skromný komunální rozpočet, a také proto, že Fårö „zviditelnil“ dvěma dokumentárními filmy, které tu natočil kromě řady filmů hraných. V osobním styku se však nezřídka projevoval jako „obtížná“, ne-li přímo „nesnesitelná“ osoba se silným sklonem k pedanterii.
Čtěte také
O čemž vydala svědectví i jeho hospodyně Anita Haglöfová, která se mu osm let – nejdřív ve Stockholmu a potom na Fårö – starala o domácnost. O své koexistenci s režisérem napsala dokonce knížku, ve které svého zaměstnavatele nelíčí vždy v lichotivém světle.
S postupujícím věkem v Bergmanovi nechuť stýkat se s cizími, neznámými lidmi a vystupovat na veřejnosti rostla, a proto se stranil všech oficialit. Výjimkou nebyly ani různé festivaly a přebírání cen (a že jich nebylo málo!). Zatímco většina filmových celebrit si v publicitě spíš libuje – vyžívá se v chození po červených kobercích a slastně se vyhřívá v záři reflektorů – Bergman se jí přímo programově vyhýbal.
Čtěte také
Bylo tomu tak i roku 1997 v Cannes, kde si měl osobně převzít cenu za celoživotní dílo, takzvanou Palmu palem. Nepřevzal, čímž si to údajně rozlil u tehdejšího francouzského prezidenta Jacquesa Chiraca. Ve švédském deníku Dagens Nyheter tehdy o tom vyšel takto nadepsaný článek: Byli tam všichni kromě Bergmana. „Život ze mě udělal nesmělého, křehkého a tichého člověka,“ vzkazuje všem v dopise ten největší z nich.
Shodou okolností se téhož roku cenu Bergmanovi rozhodla udělit také česká nadace Pangea. Její činovnici až do posledního okamžiku doufali v nemožné, tj. v režisérův příjezd do Prahy, ale ani jejich očekávání se nenaplnilo.
Čtěte také
Tentokrát enigmatický režisér zvolil bobříka mlčení. Několik týdnů nato však nadačnímu výboru přišel ze Švédska dopis. Od Ingmara Bergmana! Dodatečně v něm vysvětloval důvody své neúčasti: nemá žádnou sekretářku a sám není zvyklý s nikým komunikovat (nebere telefon a neotevírá došlou poštu), takže se o všem dozvěděl, až když bylo pozdě.
Těžko říct, jestli tomu bylo opravdu tak, nebo šlo jen o jednu z jeho pověstných mystifikací. Ať tak či onak, na konci dopisu se nacházela mapka ostrova Fårö a vedle šipky, která k ní mířila, bylo poněkud neumělým, jakoby dětským písmem napsáno: HERE I LIVE. TADY BYDLÍM.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka