Za ohradou snů (je ráj)

03813314.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03813314.jpeg

Životem malíře, grafika a ilustrátora Kamila Lhotáka jeho oblíbené stroje nikterak neburácely. Spíš spočívaly, odložené na vrakovišti, rozeseté na zasněných obrazech, perfektně provedené do posledního detailu na jeho kresbách. Technika byla jednou ze životních lásek Kamila Lhotáka a výraznou inspirací, ale rozhodně to nebylo vše, co naplňovalo jeho život i obrazy.

„Když jsem chodil do tercie, objevil jsem se svým kamarádem Tondou Skružným na nábřeží Botiče ohradu, za kterou se rozkládal ráj. Všude staré automobily, staráky jsme jim říkali. Umíte si představit, co to muselo být za stroje, když už v r oce 1926 přišly do šrotu? A ne dost na tom. V ohradě ležely i vraky starých letadel, kdysi vznosných branďáků, mám pocit, že vraky těch dvouplošníků Hansa-Brandenburg, které za ohradou stály už bez křídel, jinak ovšem s kompletním drakem včetně motoru a podvozku. Stály sice pod střechou v kůlně, trochu stranou, ale každý je mohl vidět. Podobných otevřených přístřešků tam byla celá řada a pod nimi kde co. Dokonce i americký automobil Orient na drátových kolech s motorem vzadu. Víte, jaká to musela být rarita? Orienty se vyráběly jen do roku 1905!“

03813310.jpeg

V pořadu věnovaném Kamilu Lhotákovi zazní i umělcův hlas pocházející z rozhlasového archivu. Ale především na něj zavzpomínají a o jeho díle pohovoří umělcův syn Kamil Lhoták mladší, znalec jeho díla a sběratel Libor Šteffek, kurátor Jakub Sluka a uměnovědec Jan Dvořák.

Kamil Lhoták se narodil v roce 1912. Půvabné je, že není možné rozhodnout, co bylo větší láskou a zájmem jeho života. Podle vyprávění umělcova syna, Kamila Lhotáka mladšího, byly motocykly živou bytostí, a „pokud otec maloval motorku, tak pro něj to byl portrét“. Výtvarnému umění se ale také věnoval od dětství. Talent u něj rozeznala a podporovala kulturně založená matka, i když „pro život“ mu radila vystudovat něco praktického. Práva, která studoval, nedokončil, možnost složit poslední zkoušku přerušilo uzavření vysokých škol v roce 1939, a po roce 1945 se už ke studiu nevrátil.

03813311.jpeg

Maloval celý život a znalci jeho díla se shodují v tom, že malířské gesto Kamila Lhotáka je originální nejen precizností, ale hloubkou pohledu, s níž sledoval jak neživé objekty, tak třeba své přátele ze Skupiny 42. Obraz na němž je jeden z nich, Jindřich Chalupecký, prý patří k tomu nejlepšímu, co v české portrétní tvorbě ve 20. století vzniklo. Umění Kamila Lhotáka je nenapodobitelné, to potvrzuje i jeho syn ve vzpomínce na kohosi, kdo přišel za otcem s obrázkem, který prý „zapomněl“ podepsat. Když si ho malíř prohlédl, vytkl návštěvníkovi nedbalost v několika detailech.