Libor Šteffek: Příprava výstavy Kamila Lhotáka? Bylo to hledání jehly v kupce sena

20. srpen 2019

V pozici evropského ředitele vede už řadu let největší japonskou automobilku. Paralelně se ale už víc než dvě dekády věnuje své další vášni: dílu malíře a grafika Kamila Lhotáka. Je autorem několika monografií a kurátorem řady výstav. Vizitku s Liborem Šteffkem moderovala Markéta Kaňková.

Výstavní prostor Alšovy jihočeské galerie na zámku Hluboká nad Vltavou nyní přibližuje dílo českého výtvarníka od ikonických maleb přes méně známé grafiky až po téměř zapomenuté knižní ilustrace: „Takto velká výstava zatím nemá obdoby. Doposud největší lhotákovská expozice čítala 120 položek. Ta aktuální, na které je jich k vidění 430, ji překonává několikanásobně, a to hned v několika směrech. Je to komplexní pohled na dílo umělce od 30. let až po konec jeho tvorby v letech 80.,“ uvedl v úvodu Vizitky Libor Šteffek.

Nové pohledy, nové aspekty a dosud nevystavená díla

Vedle známých obrazů, na kterých Lhoták už od konce 30. let zobrazoval svět modernity, technických vynálezů a pohybu, se na ní Liboru Šteffkovi a jeho spolupracovníkům podařilo shromáždit desítky děl, která zatím nebyla nikdy vystavena: „Jedna ze zajímavostí, která se veřejně objevuje úplně poprvé, je například skica Lhotákova největšího obrazu Hráči baseballu. Autor si tu dílo předpřipravil ve formě malého akvarelu, což u něj nebylo běžné. Tužkou ho rozčlenil do několika set čtverečků, aby byl následně obraz schopen zvládnout,“ vysvětlil Šteffek.

Kurátor jako investigativní novinář nebo Hercule Poirot

Neúnavný lhotákovský badatel a propagátor pak přípravu výstavy přirovnává k investigativní žurnalistice či detektivce, protože vypátrat individuální majitele Lhotákových děl bylo složité a trvalo to několik let: „Byla to mravenčí práce, která mnohdy připomínala hledání jehly v kupce sena,“ říká muž, kterému se nakonec podařilo najít a oslovit více než osm desítek soukromých sběratelů z osmi zemí světa a přes tři desítky institucí.

Nad stránkami knih vzniká celoživotní vztah

K přípravě výstavy, stejně jako předtím k práci na několika odborných monografiích, ho poháněla láska ke Lhotákovu dílu. Objevil ho už v dětství, kdy za měsíc přečetl desítky knih: „Byl jsem vášnivý čtenář, a některé knihy mě přirozeně přitahovaly více než jiné. Aniž bych to tehdy tušil, byly to ty, které ilustroval Kamil Lhoták. Později jsem to zjistil, a začal se o něj zajímat. Postupně to přerostlo v celoživotní vášeň i v to, že jsem se sám stal autorem několika knih.“

Cesty kolem světa: to nejcennější jsem našel v Americe a Japonsku

První monografii věnoval Šteffek méně známému pólu Lhotákovy tvorby – grafice: „Zájem o Lhotákovo dílo mě zavedl k cestám do zahraničí, kde jsem vyhledal a navštívil několik desítek vlastníků. Od tohoto bodu se pak odvíjela veškerá má další činnost,“ vysvětluje autor a kurátor, který za svůj největší úspěch považuje objev několika Lhotákových děl v Japonsku a Spojených státech: „Řadu úžasných prací jsem našel u lidí, kteří naprosto netušili, jak cenná vlastní díla. Že doma mají něco, k čemu by se měli hrdě hlásit,“ uzavírá host úterní Vizitky.

Co Kamila Lhotáka celoživotně přitahovalo k automobilům, ponorkám a vzducholodím? Proč ho fascinovaly tělesně handicapované ženy, se kterými nejen žil, ale také je zobrazil na desítkách portrétních pláten? Co ho přivedlo ke spolupráci s filmem? A proč víme tak málo o tom, že Lhoták složil symfonii, dvě kvarteta a dvacet klavírních skladeb? I o tom mluví Libor Šteffek ve vltavské Vizitce.

Spustit audio