Z utečeneckého tábora do orchestru. Hudební vzdělávání dokáže pohnout s problémy společnosti, říká kulturní manažerka Saša Střelcová

14. září 2022

Plantlovers: Neviditelná botanika městského prostředí. Tak se jmenuje kniha, kterou své sedmileté bádání v oblasti rostlin a jejich vztahu k člověku a městskému prostoru završilo duo Alexandra Střelcová – Julien Antih alias Haenke.

„Květiny lidem přináší radost, ale paradoxně se za tím skrývá zelený byznys. Naše kniha je kritická reflexe toho, s čím se během posledních let roztrhl pytel,“ říká Alexandra Střelcová. Ve Vizitce mluvila s Hanou Slívovou i o důležitosti vzdělávání v oblasti vážné hudby, což je obor, který studovala v Anglii.

Alexandra Střelcová, spoluzakladatelka značky Haenke, kulturní manažerka

Dědeček Alexandry Střelcové byl odborník na hudbu Leoše Janáčka, maminka působila v rozhlase, věnovala se vzdělávání v hudbě a pracovala pro Nadaci Bohuslava Martinů. Její dcera Alexandra odmala hrála na klavír a zpívala ve sboru. Šlo jí to, ale záhy zjistila, že na to, aby se z ní stala špičková interpretka, nemá dostatek vůle pravidelně cvičit. Postupem času se přeorientovala na hudební management, který v kombinaci s teorií soudobé hudby vystudovala v Londýně. A jak říká, pozice v pozadí událostí jí vyhovuje výrazně víc.

Během studií zkoumala klasickou hudbu v kontextu kreativních odvětví. „V Anglii má obří tradici, problém ale je, že někteří ji považují za elitářskou. Spousta lidí na koncert nepřijde, protože neví, jak se obléknout, kdy tleskat a jak se pak o slyšeném bavit. Tato témata byla ohniskem mého zájmu, protože i díky rodinnému zázemí mě zajímá, jak dostat klasiku k lidem, kteří nepocházejí z vrstev, jimž je taková hudba blízká. V tomhle směru má hudební vzdělávání sílu hnout se společenskými problémy,“ domnívá se.

Obchod s rostlinami už pro nás není

Jako příklad uvádí úspěšný projekt Inspired by Martinů, v rámci kterého umělci remixovali jednu větu z Martinů čtvrté symfonie. Připomněla také hudební vzdělávání dětí v řeckém utečeneckém táboře pod hlavičkou venezuelského podpůrného konceptu El Sistema. Několik dětí, které se před pěti lety začlenily do tamního hudebního kurzu, hrálo letos v Paříži jen dva dny po začátku ruské invaze na Ukrajinu na koncertě Orchestra Démos Europe. Společně podpořily evropské hodnoty.

Haenke

V současné době se Alexandra Střelcová stěhuje do Paříže, kde její manžel na univerzitě vyučuje budoucí farmaceuty. Odjíždí se zbrusu novou knihou Plantlovers: Neviditelná botanika městského prostředí, již dala dohromady v rámci paralelně fungující „botanické laboratoře“ Haenke. Publikace završuje několikaleté úsilí šířit mezi lidmi informace o životě s rostlinami. A také o jejich léčivé síle nebo o tom, jak pěstování rostlin v jedné části světa ovlivňuje ekosystémy jinde ve světě.

Přestože během covidové pandemie si lidé u Haenke pokojové rostliny hojně objednávali a s velkou pravděpodobností by tento byznys šlo rozvíjet i dál, Střelcová s Antihem si řekli, že toto není jejich cesta. „Čím víc objednávek jsme dostávali, tím víc nám docházelo, že se tomu věnovat nechceme. Když pracujete s rostlinami, musíte vědět, jaké úskalí se za tím skrývá. Kdybychom v obchodu pokračovali, protiřečili bychom si,” odkazuje k primárně edukační linii projektu Haenke. Knížka zachycuje současný trend lásky k rostlinám, zároveň jej obohacuje o přírodovědecký a vědecký i byznysový kontext.

Spustit audio

Související