Saša Střelcová: Haenke a všechna ta krásná dobrodružství s rostlinami

16. listopad 2018

V Londýně vystudovala managment a teorii soudobé hudby. V tamním kulturním centru Barbican měla vedle koncertního sálu nejradši prostor The Conservatory  neboli skleníku se spoustou tropických rostlin a kaktusů.  Spojení hudby s jinými doménami kultury a umění např. s architekturou nebo rostlinami ji přivedlo po návratu do Prahy k vytvoření projektu Hænke Botanical Lab, který se před dvěma lety otevřel na pražském Žižkově.

Laboratoř na sebe upozornila instalací Victoria Pragensis realizovanou ve spolupráci s architektem Jurášem Lasovským a Národním divadlem na Náměstí V. Havla.

Instalace Victoria Pragensis na piazzettě Národního divadla

Práce v prestižní londýnské umělecké agentuře přivedla Sašu Střelcovou také k původně venezuelskému  hudebnímu programu El Sistema . Podílela se na jeho zavedení do řeckých uprchlických táborů. „V táboře u Athén žije asi 3000 uprchlíků, z toho je polovina dětí. Začali jsme se sedmi malými studenty, v současnosti zde týdně proběhne už 35 hodin hudební výchovy. Děti nejen zpívají, ale také se učí hrát na hudební nástroje. K nadšení malých obdivovatelů dorazilo před měsícem do tábora také první violoncello.

Aktivity, které přináší El Sistema, jsou mezi uprchlíky v řeckých táborech na nejvyšších příčkách popularity. Před rokem založený orchestr mladých pomáhá navazovat kontakt mezi migranty a Řeky. Hraje nejen v táborech, ale po celém Řecku v prostorách, které bezplatně poskytují podporovatelé projektu. Právě komunikaci s nimi a také s dárci a médii Saša Střelcová pro řeckou odnož El Sistemy zajišťuje. Pro záštitu ze strany umělecké scény oslovila operní pěvkyni Joyce Di Donato a soubor Il Pomo d'Oro.

El Sistema Greece

Je to nová tvář Evropy: teď už tady budeme žít spolu a není nic lepšího, než aby lidé skrze hudbu propojili své životy a své příběhy.

Do Prahy se vrátila v roce 2015 v době vyhrocené debaty o migrační krizi.

Vůbec jsem nepochopila, že naše země, která sama v minulosti pomoc dostala, odmítá něco tak přirozeně lidského jako pomoci těm, kteří to potřebují.

Podle Saši Střelcové není dosud v českém prostředí kultura vnímána jako jedna ze základních složek lidského bytí a společnosti. Chybí zde také systematická práce na jejím financování.  

Instalace Victoria Pragensis na piazzettě Národního divadla

Hænke Botanical Lab se v názvu odkazuje na proslulého botanika Tadeáše Haenkeho, který pocházel z Chřibské v dnešních severních Čechách. Jako člen Malaspinovy výpravy shromáždil a popsal množství neznámých rostlin včetně bylin a obřího leknínu Viktorie královské. Zároveň přispěl svými výzkumy do dalších oblastí vědy a průmyslových technologií a v bolivijské Cochabambě, kde se usadil, patřil k organizátorům hudebního života.  Hænke Botanical Lab se inspiruje jeho cestou a ve svých projektech spojuje rostlinný svět s uměním a vědou. Zájemce naučí např. pracovat s léčivými bylinami anebo pokojovkami  dotvářet interiér.

Haenke

Instalace Victoria Pragensis na piazzettě Národního divadla byla výsledkem přemýšlení o přírodě ve městě. Tvůrce zajímaly také reakce lidí na rostlinné monstrum čítající téměř tisíc hrnkových rostlin na kovových stopkách. „Okamžitě se zde začali zastavovat, už to nebyla je průchozí pasáž, ale místo, kde lze trávit čas.“ Victoria Pragensis se dostala mezi projekty nominované na letošní Cenu architektury.

V nově chystaném projektu ve veřejném prostoru chce Hænke Botanical Lab upozornit na to, jak dokáže příroda ve městě fungovat v kontextu globálního oteplování.

autor: Renata Klusáková
Spustit audio