Vztahy se propisují do tvaru. Objekty na výstavě Moniky Immrové Tříbení vedou dialog s okolním prostředím

25. květen 2021

V prostředí okolo nás vidíme různé tvary neustále. A když je necháme na sebe působit, můžeme si představovat hmoty a síly, které je utvářejí. Někomu se začnou vybavovat emoční asociace, ve vztazích hmot cítíme metafory našich vnitřních pocitů. Někteří zase uvidí spíše fyzikální a mechanické síly a dobrodružství formy, která na jejich základě vzniká.

Otevře se nám pak nekonečné pole významů, ať už je do díla vložil sám autor, či je nacházíme sami, na základě vlastních představ. To platí jak pro architekturu, tak pro výtvarné umění. A výstava spojuje oba tyto světy v bezprostředním kontaktu. Tvary architektury, které vidíme za okny v přímém zákrytu s výtvarnými objekty, jakoby ztělesňovaly podobné vztahy a byly formovány podobnými silami.

Výstava Moniky Immrové Tříbení, GHMP Colloredo-Mansfeldský palác v Praze

V objektech Moniky Immrové můžeme například zkoumat různé způsoby přechodu jednoho tvaru v druhý. Od Zaoblení, přes Ohnutí, Záhyb, Zalomení, až ke Zlomení.

Tvář Pýthie, jejíž veškerý tvar je tvořen jen nepatrným zaoblením, kde tato téměř neexistence tvaru – rysů tváře, může symbolizovat Pýthiinu věštbu, kterou podle pověsti nešlo přímo vyčíst z řečených slov, jakoby tyto explicitní tvary – slova, byly nadbytečné. Nepatrný záhyb podstavy objektu prozrazuje vratkost zdánlivé stability. Na hraně jediného zalomení v jinak oblém těle se koncentruje veškeré vnitřní napětí. Zlomy geometrických reliéfů jakoby pukaly v místech koncentrace energie působící ze středu.

Výstava Moniky Immrové Tříbení, GHMP Colloredo-Mansfeldský palác v Praze

V zákrytu, za okny místnosti pak vnímáme podobné tvary, které s tvary soch vedou dialog. Pozvolné zaoblení vikýřů (tzv. volských ok) v kontextu oblouků reliéfů – oblouk, jako rozevření pohledu. Zakroužení kupole kostela jako symbol nebe – schraňujícího i otevřeného, stejně jako těla sochy, schouleného dovnitř a současně rozevírajícího se ven. Lomený štít oproti tomu jakoby prořezával nebe skrz, mířil výš, do přesného bodu, stejně jako zlomy v reliéfech. Římsa jako rozhraní, které odděluje, co patří k zemi, a co k nebi, tak jako hrany soch oddělují světy: před a za, pod a nad. Drapérie barokních soch na ochozu kostela, převádějící gesta těla do vztahů mezi tíží a lehkostí.

A když opustíme výstavu, možná podobné vztahy uvidíme ve tvaru lidských těl, jejich pohybu, gestu, vzájemných doteků, stejně jako třeba za tvary i obyčejné architektury v ulici.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.