Vzpomínky na bebop

10. leden 2002
r_2100x1400_vltava.png

Klavír má v jazzu výsadní postavení. Je ze všech nástrojů nejvíce způsobilý hrát sám, lze jej rozeznít téměř jako orchestr. Od samotných počátků tohoto žánru měl velký náskok před ostatními. Může za to zvláštní klavírní styl zvaný ragtime, rozvíjený od konce 19. století.

V době, kdy ještě neexistovala koncertní improvizace a vše se hrálo z not, byli pianisté nuceni hodně cvičit, aby zvládli náročné skladby Scotta Joplina a jeho současníků. Ve srovnání s často komickými pokusy samouků, krotících své otlučené trumpety a pozouny, hráli na své klávesy jako profesoři. Časem se situace měnila a když se po roce 1940 zrodil moderní jazz, jehož ideálem byly melodicky i rytmicky rozervané linie, hrané v prvé řadě na trubku a saxofon, stáli pianisté před úkolem připodobnit svůj styl svým kolegům-dechařům. Technické zvládnutí nástroje sice zůstávalo samozřejmým předpokladem, avšak artikulace byla najednou na hony vzdálena klasickému přednesu. Ani bebop nevládl věčně, ostré hrany se otupily a do módy přišel líbivější projev.

První generace bopperů však nezapomínala a počátkem listopadu 1977, s odstupem nějakých 35 let, se podařilo uskutečnit jeden z nejzáslužnějších projektů o zachycení první kapitoly moderního jazzového klavíru v jeho nejčistší podobě. Celkem osm významných představitelů se během čtyř dní vystřídalo u stejného nástroje v tomtéž nahrávacím studiu firmy Columbia v New Yorku, aby sólově nebo v triu s kontrabasem a bicími vzpomínali na své oblíbené autory a spoluhráče. Všichni tehdy ve 40. letech spolupracovali s Charliem Parkerem, Dizzym Gillespiem nebo Milesem Davisem, byli si blízcí i věkem (narozeni v rozmezí let 1918-1930) a všechny pro myšlenku uchování bebopového způsobu hry získal jejich vrstevník, francouzský jazzman a v té době především gramofonový producent Henri Renaud. A protože dvojalbum I Remember Bebop se dodnes nedočkalo reedice na CD a přitom má obrovskou dokumentární hodnotu, bude jeho obsah (vždy po dvojicích hráčů) tvořit náplň čtyř JAZZOVÝCH PODVEČERŮ na stanici Vltava. V prvním dílu se blýsknou Al Haig a Sadik Hakim, pak přijdou ke slovu další: Duke Jordan, John Lewis, Walter Bishop Jr., Barry Harris, Tommy Flanagan a Jimmy Rowles.

  • Jazz