„Ve válce mlčí múzy.“ Návrat míru a další krásy evropského baroka s Collegiem Colloredo
Kroměřížský ansámbl Collegium Coloredo vznikl poměrně nedávno, přesto už se letos v červnu představil na dvou významných festivalech – Concetus Moraviae ve Valticích i Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v Příboře, ze kterého budeme poslouchat zcela první záznam jejich vystoupení.
Collegium Colloredo vzniklo z čiré radosti šestice členů ansámblu, kteří ale nemají šanci být často spolu, i tak jim jde příprava na koncerty od ruky. A není se čemu divit. Od barokních houslí vede Collegium Colloreda věhlasný dirigent Tomáš Netopil. Spoluzakladatelkou ansámblu je rovněž děkanka Janáčkovy akademie múzických umění, cembalistka a varhanice Barbara Maria Willi. A do svých řad pozval ansámbl na oba zmíněné koncerty také vynikající sopranistku Markétu Klaudovou.
Collegium Colloredo se svým jménem odkazuje na významnou postavu kroměřížských dějin: Antonín Theodor Colloredo- Waldsee byl první arcibiskup olomoucký, později se stal kardinálem. Tomáš Netopil v rozhovoru pro pořad Koncert klasika osvětluje svůj niterný vztah k městu Kroměříž, ve kterém vyrůstal a se kterým je spojen jeho osobní i umělecký život stále. Také to, proč si na všechna dirigentská hostování vozí s sebou housle.
Za dramaturgií koncertu Krásy evropského baroka, který je postaven na áriích, sonátách, ale i jedné kantátě francouzských skladatelů i těch, jejichž partitury jsou uložené v kroměřížském archivu, stojí z velké části právě Tomáš Netopil a sólově zahraje také Biberovu Sonátu „Anděl Strážný“.
Cembalistka Barbara Maria Willi uváděla vystoupení v klášterním kostele sv. Valentina slovem a mluvila právě v souvislosti s kantátou Návrat míru o aktuálním poselství skladby Michela Pignoleta de Montéclaireho. Ta je tematicky svázána s Utrechtským mírem (1713 – 1715): „Smrtelníci, do hrobu můžete postupovat daleko pomaleji, zvítězit nad vlastními touhami vám tuto cestu zkrášlí a prodlouží více než boj o pomíjivou slávu a moc ve válce.“
Související
-
Janáčkova Sinfonietta v rukou australsko-britské dirigentky a rozhlasových symfoniků
Skladby pro orchestr z roku 1926 se ujme australsko-britská dirigentka Jessica Cottisová. Přímý přenos vysíláme 30. května od 19:00.
-
Mahlerovo monumentální Vzkříšení uzavřelo sezónu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK
Mimořádný zážitek zprostředkoval závěrečný koncert sezóny Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Mahlerův pětivětý kolos se rozezněl pod taktovkou Tomáše Braunera.
-
Norský rozhlasový orchestr s Petrem Popelkou na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka
Jeden z nejočekávanějších orchestrálních koncertů letošního Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka patřil v Ostravě prezentaci Norského rozhlasového orchestru.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.