V Dívčí válce múzy nemlčí

20. květen 2006

Ve válce prý mlčí múzy, ale v případě Dívčí války, koncepčního 2CD písničkáře Jana Buriana, je to jinak.

První disk obsahuje devatenáct písní o ženách v podání generačně vzdálených i stylově různě zaměřených zpěvaček, ale i hereček a moderátorek, na druhý pak autor za doprovodu klavíru nazpíval své písně sám. Porovnávat interpretační přístup takřka výhradně osobitých interpretek s autorovými verzemi téhož písňového materiálu je podnětné a atraktivní, Burianův projekt však naštěstí nestojí jen na této možnosti.

Většina písní nahlíží do ženské duše se značnou dávkou empatie a je obdivuhodné, že se Burianovi dařilo bez ohledu na věk hrdinek jeho příběhů: ve skladbě Kráska a zvířata se zpívá o mladičké dívce, která se mezi muži cítí "jako kus masa v pavilonu šelem", v dalších písních se ocitáme ve světě třicátnic, jež "končí s dietou" a chystají se žít "podle svého gusta" (Uprostřed noci), případně na mateřské dovolené "bruslí mezi plenami a hrnci" (O dovolené), ale nechybějí ani písně o starších a pokročilých - Banální příběh v podání Hany Hegerové vypráví o paní Anežce, která se "cítí trochu v klidu" jen na hřbitově, u hrobu toho, po němž "zůstaly jenom otázky".

Jan Burian

Samozřejmě, ne všechny písně (a texty) se povedly na jedničku, občas se posluchači přece jen zdá, že naslouchá spíše náčrtu sociologické studie (skladba o Markétě, která kupuje losy). Také interpretky se úkolu zhostily s různou mírou přesvědčivosti a snad i výrazové zralosti. Sluší se však poznamenat, že ve společnosti osobností typu Jany Koubkové, Zuzany Michnové, Lenky Dusilové nebo Dagmar Andrtové-Voňkové by zněla banálně většina českých profesionálních zpěvaček, natožpak dámy, které živí divadlo, film, či dokonce novinařina.

První disk Dívčí války překvapí i moderním zvukem a promyšlenými aranžemi písní, které jsou dílem autorova syna Jana (jeho druhý syn Jiří, známý z kapely Southpaw, nahrál bicí a kytary) a jež ostře kontrastují se syrovým koncertním záznamem druhého disku. Také v tom tkví nekonečná pestrost tohoto dvojalba.

autor: Milan Šefl
Spustit audio