Úspěch druhých mě neohrožuje, ale inspiruje. Nejvíc motivační byly zahraniční soutěže, říká jazzová zpěvačka Marta Kloučková
Ondřej Pivec, David Dorůžka, Vojtěch Dyk či Orchestr Gustava Broma – se všemi těmito jmény spolupracuje jazzová zpěvačka Marta Kloučková, jejíž hlas mohou posluchači Vltavy znát i z pořadu Sedmé nebe. V současné době chystá druhé album, jehož tématem bude rozchod. „Není to úplně veselé album, ale zjišťuju na něm, že všechno zlé je k něčemu dobré,“ řekla ve Vizitce Haně Slívové.
Čtěte také
Paralelní studium arts managementu na Vysoké škole ekonomické, muzikálového oboru na Konzervatoři Jaroslava Ježka a zpívání s kapelou po klubech jí naučilo časové kázni, psaní grantových žádostí i tanci: kdyby teď dostala nabídku na dobrou muzikálovou roli, neváhala by. Vystudovala ale také jazzový zpěv, a ten u ní nakonec zvítězil. Roku 2018 vydala svůj album Loving Season, na němž zhudebnila rytmické básně Američanky Sary Teasdale (1884–1933) a také své texty. Na druhém albu už bude pracovat jen s češtinou a vlastními příběhy inspirovanými tématem životních změn.
Duo jako svoboda
V aktuální sestavě kvintetu Marty Kloučkové působí kontrabasista Jaromír Honzák, pianista Vít Křišťan, bubeník Marek Urbánek a kytarista David Dorůžka, s nímž Marta vystupuje i v duu. „Dává mi to svobodu. Když jste jen dva a dobře na sebe reagujete, případnou chybu můžete vzít do hry, což je osvobozují úhel pohledu,“ říká. „Je fajn, když má ten druhý otevřenou hlavu a umí se oprostit od not a tradičního pohledu na píseň. David je navíc fenomenální muzikant, nesmírně inspirativní,“ dodává.
Čtěte také
David Dorůžka učil Martu Kloučkovou na konzervatoři improvizaci, později jí také napsal pěkný doporučující dopis pro pěveckou soutěž v Rize. A právě setkání se stejně starými zahraničními zpěvačkami vnímá Marta ve své pěvecké kariéře jako klíčové. „Naše scéna je sice kvalitní, ale je malá. Já na žádné z těch soutěží nevyhrála, v Rize jsem byla ve finále a na Voicingers v Polsku v semifinále, ale důležité je říct, že člověk by neměl přemýšlet fixně: úspěch druhých mě neohrožuje, spíš motivuje k další práci. Na soutěžích jsem si taky uvědomila, co tihle lidé dělají pro jazz jako takový a jak je skvělé, že tu lásku můžeme sdílet,“ konstatuje.
Ve Vizitce mluvila také o svém hudebním dospívání v Jablonci nad Nisou, kde ji pedagogicky vedl svérázný bluesman Bobby Houda, o pěveckých workshopech, na nichž se během několika dnů daří lidem bez předchozí hudební zkušenosti odhodit veškerý stud a nervozitu, a také o desetiletém angažmá v čistě vokálním sextetu Skety, kde zastává těžký středový hlas alt.
Související
-
Jsem šťastný člověk. Jazz je pro mě cesta ke svobodnému vyjádření, říká Milan Svoboda
Mezi své oblíbence řadí Chicka Coreu a Ernesta Hemingwaye, protože i dobrá jazzová hudba by měla vyprávět příběh. Bachova hudba je pro něj synonymem pravdivosti.
-
Odpouštět by se mělo, ale ne zapomínat, říká Čestmír Huňát. Jazzová sekce vznikla před 50 lety
Čestmír Huňát dostal Cenu ministerstva kultury za přínos k rozvoji nekomerční hudby. Aktivity okolo sdružení Unijazz, jehož je spoluzakladatelem i šéfem, předává mladším.
-
Neskládám, jen zapisuji, improvizuji. Původní plán mě zajímá ze všeho nejmíň, říká kytarista Šmoldas
Do rozhlasu přijel jazzový kytarista Libor Šmoldas na koloběžce a bosý, jak to dělá poslední čtyři roky. Desky točí už od roku 2005, pod svým jménem jich vydal jedenáct.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.