UNIVERSUM – výlety do vesmíru. Orchestr Berg v paláci Savarin

18. září 2022

„Ráda se dívám na hvězdnou oblohu,“ říká v souvislosti se svou skladbou Odlesky nebeských hvězd pro Orchestr Berg letos třicetiletá doktorandka HAMU Soňa Vetchá. Na světovou premiéru její skladby ze dne 13. června 2022, navazovala česká premiéra skladatele z Buenos Aires Lucase Fagina Soyuz 237.

Skladatel a zvukový designér Matouš Hejl se na vesmírném programu podílel už posluchačsky ověřeným dílem Kaleidoscope. Orchestr Berg s dirigentem Peterem Vrábel opět dokazuje, že patří u nás k nepostradatelným hybatelům soudobé hudební scény.

Nebe – brána do minulosti

„Kdo má v pořádku své sebevědomí, bere fakt, že komponují také ženy, za samozřejmost. S takovými kolegy jsem neměla nikdy problém,“ svěřila se během rozhovoru pro Futurissimo jedna z nejúspěšnějších mladých českých skladatelek Soňa Vetchá. Jejími učiteli byli Pavel Zemek Novák a Ivan Kurz, momentálně dokončuje velkou orchestrální skladbu jako součást doktorandské práce u Slavomíra Hořínky na HAMU v Praze. Pohled na hvězdnou oblohu Soňu Vetchou fascinuje: „Hvězdy světélkují, pulzují, blikají, mihotají se. Vidíme jejich obraz z minulosti,“ říká Soňa Vetchá, kterou momentálně zkoumá vliv sluchových iluzí na kompoziční proces.

Laboratoř i kajuta

Lucas Fagin (1980) žije střídavě v Paříži a Buenos Aires. Rád kombinuje hudební nástroje nebo syntetizátory se zvuky obyčejných předmětů. Vazby na Českou republiku má hlavně přes svého spolužáka z pařížské konzervatoře Ondřeje Adámka. Jedna ze tříd této školy, ta s číslem 237, byla pro něj zvlášť důležitá: „Šlo o jakousi laboratoř i kajutu, kde jsem zkoumali mikrotonální barvy. Až později jsem zjistil, že číslo 237 je také číslem prokleté místnosti v Kubrickově filmu The Shining.“

Inspirace Rayem Bradburym

Zatímco Lucas Fagin Orchestr Berg nikdy neslyšel živě a Prahu nikdy nenavštívil, Matouš Hejl (1989) je s tímto ansámblem nové hudby úzce spjat už dobrých šest let. První verze skladby Kaleidoscope vznikla už v roce 2015, o dva roky později byla přepracována a premiérována právě Orchestrem Berg. „Skladba volně zrcadlí strukturu stejnojmenné povídky Raye Bradburyho,“ upřesňuje Matouš Hejl, který je známý svými přesahy do oblasti experimentální hudby, divadla, filmu, radioartu nebo zvukových instalací. Český rozhlas Vltava na svém webu stále nabízí záznam jeho Opery Ibsen/Přízraky.

Spustit audio

Související