Operní debuty na NODO: Lucie Páchová a James Layton v Ostravě
Tři opery v jednom večeru – tak se jmenovala událost s datem 28. června 2022, která se odehrála v Divadle Antonína Dvořáka. Právě tam byly realizované tři objednávky nových komorních oper pro 6. bienále festivalu Dny nové opery Ostrava.
Futurissimo nabídne experimentální scénické dílo brněnské autorky Lucie Páchové a komorní operu snových náznaků Jamese Laytona, který přijel z Londýna. Z New Yorku zase Judith Berkson, jejíž operní novinku s názvem Částečné vzpomínky uvedeme příště. Ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil poskytl mladým tvůrcům tradiční operní divadlo a děly se věci. Nejradikálněji žánr opery posunula Lucie Páchová, nejhutnější hudební projev, blízký tomu, co z opery už známe, nabídl velmi talentovaný James Layton.
Přiblížit se a Vzdálit se
Lucie Páchová: Approximate / Přiblížit se (excerpt)
Účinkují Lucie Páchová, Jana Vondrů, Anežka Nováková a Kristýna Švihálková
Lucie Páchová (1988) je proslulá svými hledačskými cestami za zvuky a vytrvalým zájmem o fenomén zvaný poslouchání. Její nové dílo se jmenuje Approximate v překladu Přiblížit se – a se svými vrstevníky z brněnské experimentální scény připravila hravé divadlo plné nejroztodivnějších zvuků a obrazů vynořujících se z ticha a tmy do napínavé reality dneška. „V komorní vokálně-objektové hře Approximate bychom rádi vybídli ke zkoumání mechanismů percepce. Divák je vyzván, aby si všímal svého všímání, pozoroval své pozorování, poslouchal, jak poslouchá. A pak to nechal plynout,“ uvedla za všechny spolu tvořící kolegy Lucie Páchová.
O paměti, vnímání a čase
James Layton: saudade
Zpívá Markéta Schaffartzik a Vojtěch Šembera
Ostravskou bandu diriguje Bruno Ferrandis
Britský skladatel James Layton (1996) vsadil ve své komorní opeře saudade na metaforu melancholie a nostalgie, snové existence, na přítomnost toho, o co jsme bolestně přišli, aniž si to plně uvědomujeme. A slova samotného autora Laytona? „saudade je příběh vyprávěný v sedmi snímcích. Pocit, v jehož rámci se protíná touha s expresí – dvě poloviny celku, které byly odděleny smrtí a nyní společně krouží v dlouholetém přízračném tanci.“ Operní prvotinu s obdivuhodnou lehkostí nastudovala sopranistka Markéta Schaffartzik a barytonista Vojtěch Šembera. Tanečník Patryk Zamojski v rozhlasovém záznamu nikterak nezaujme, ale bude přítomen, stejně jako touha nebo její ztráta. Mezinárodní orchestr pro soudobou hudbu Ostravská banda vede Bruno Ferrandis.
Související
-
Rezonátoři. Lucie Páchová: Do nitra Afriky i sebe samotné
Osobnosti české hudební scény vybírají a komentují hudbu svého srdce. Pořad v rámci projektu České léto.
-
Temná území duše máme všichni. Na bienále NODO zazněla ve světové premiéře opera Ibsen / Přízraky
Natočení premiéry operního díla českého skladatele a navíc debutu je pro rozhlas vždy mimořádnou událostí. Přinášíme záznam opery Ibsen / Přízraky skladatele Matouše Hejla.
-
Provokatérka představivosti Olga Neuwirth: první skladatelka ve vídeňské státní opeře
Rakouskou skladatelku Olgu Neuwirth provází divoká imaginace, společenská i osobní angažovanost, ale také neústupná bojovnost za právo její hudby na perfektní provedení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.