Tři divadla v jednom svazku mají smysl, říká budoucí ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl

10. listopad 2017
Daniel Přibyl

Po 12 letech ve vedení Městských divadel pražských končí Ondřej Zajíc. Novým ředitelem se od ledna příštího roku stane Daniel Přibyl, dramaturg a bývalý umělecký šéf Městského divadla v Kladně.

Divadlo ABC (Ilustrační foto)

V Divadelní reflexi se za bohatou historií Městských divadel pražských jakožto živého kulturního organismu v centru Prahy ohlédl Vladimír Just. Dva členové výběrové komise – režisér Dušan Pařízek a teatroložka Eva Kyselová – se v rozhovorech zaměřili na kritéria výběru vhodného kandidáta. Budoucí ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl a nový umělecký šéf Michal Dočekal v pořadu představili svou koncepci.

02327171.jpeg

Za několik desetiletí se v Městských divadlech pražských vystřídalo množství výrazných uměleckých osobností, díky nimž se vyvíjela a kultivovala specifická dramaturgie, režie i styl herectví. Městská divadla pražská v silnějších obdobích spoluvytvářela podobu progresivní české činohry druhé poloviny minulého století. Dodnes jsou velkým kulturním organismem v centru Prahy. Jejich pestrou historii přiblížil divadelní historik a teoretik Vladimír Just.

Stabilní éra Městských divadel pražských přišla s vedením Otty Ornesta, což trvalo celých dvacet dva let, než ho komunisté definitivně zlikvidovali. Otta Ornest v Městských divadlech pražských vytvořil důležitou éru osvíceného divadelního manažerství. On si bulvárním repertoárem spíše uváděným v Divadel ABC a Komedie vydělal na úžasné inscenace uváděné v Komorním divadle, byly to špičkové inscenace třeba v režii Alfréda Radoka.
Vladimír Just

02992131.jpeg

Od roku 2005 je ředitelem Městských divadel pražských Ondřej Zajíc. Po dvanáctiletém působení ve vedení této instituce se ve výběrovém řízení pokusil svou pozici obhájit. Představil plán personálních změn v souboru i koncepci dramaturgického rozvoje. Na koncepci se podílel celý dramaturgicko-režijní tým, například dramaturgyně Věra Mašková nebo umělecký šéf a režisér Petr Svojtka. Od 1. ledna roku 2018 funkci ředitele Městských divadel pražských převezme Daniel Přibyl.

Ondřej Zajíc

Výběrové řízení na nového ředitele této příspěvkové organizace, která ročně dostává 60milionlvý příspěvek od pražského magistrátu, bylo radou města schváleno 30. května letošního roku, přičemž termín na podání přihlášek a koncepcí byl stanoven na konec června. Uchazeči tedy měli na přípravu necelý měsíc. Členy výběrové komise byli pražští zastupitelé Matěj Stropnický jako předseda komise, dále pak Eliška Kaplický Fuchsová a Lukáš Kaucký, z odborníků v komisi zasedl režisér Miroslav Krobot, ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová, režisér Dušan Pařízek a teatroložka Eva Kyselová. Kromě Daniela Přibyla a Ondřeje Zajíce se do výběrového řízení se svou koncepcí přihlásil i režisér a v současné době umělecký šéf Divadla Husa na provázku Vladimír Morávek. Ke koncepci Daniela Přibyla se vyjádřil jeden z členů komise, Dušan Pařízek.

Na rozdíl od konkurenčních projektů slibuje ten Daniela Přibyla čitelný program pro každou ze tří scén Městských divadel pražských: na scéně Divadla ABC velkou a společensky angažovanou činohru, která se má v jistých případech dotýkat i jistých ožehavých témat, naopak na scéně Divadla Rokoko menší formy, které ctí a rozvíjí tradici tohoto specifického divadelního prostoru, v případě Divadla Komedie vkusné a profesionální využití výjimečného prostoru odpovídající nešťastnému zadání konkurzu – repertoár pro mladší publikum nad dvanáct let. Práce Daniela Přibyla coby dramaturga si vážím, ale jeho osobní vkus je dle mého názoru někdy až moc opatrný. Jeho umělecký profil ovlivňovaly a myslím si, že stále ještě ovlivňují, ve větších divadelních kulturách ověřené tituly, například z anglosaského prostředí. To ale zároveň dodává jeho koncepci racionální ráz a důvěryhodnost, protože Daniel Přibyl si uvědomuje, že každý večer bude muset zaplnit 1000 míst.
Dušan Pařízek

Inscenace Otec v Divadle Rokoko otevírá tabuizovaný problém vážných chorob a umírání

Čtená zkouška inscenace Otec

Pro českou scénu objevilo současného francouzského spisovatele a dramatika Floriana Zellera hradecké Klicperovo divadlo, a to před devíti lety. Dnes hrají tohoto oceňovaného autora světová divadla a zítra se mezi ně zařadí i pražské Divadlo Rokoko. Nastudovali tam Zellerovu vážnější hru - Otce.

Přiřazení Divadla Komedie pod pražskou příspěvkovou organizaci vzbuzuje největší rozruch. Po patnácti letech tak dochází k návratu jedné z divadelních scén, která v roce 2002 prošla ekonomickou transformací a odtrhla se od Městských divadel pražských. Prvním souborem, který si vyzkoušel působení v této transformované scéně, bylo Pražské komorní divadlo v čele s uměleckým šéfem a režisérem Dušanem Pařízkem. Divadlo Komedie funguje v suterénu funkcionalistické budovy z roku 1930 architekta Josefa Karla Říhy. Budovu spravuje Generální finanční ředitelství, čili je majetkem státu. Praha má divadelní prostory pronajaty do roku 2030 za zhruba 900 tisíc korun ročně.  Od dubna roku 2016, kdy Divadlo Komedie opustil soubor Divadlo Company.cz, Praha víc než rok nevěděla, jak s tímto prázdným divadelním prostorem naložit. Sestavila proto odbornou komisi, která v březnu letošního roku předložila návrh, aby bylo Divadlo Komedie opět součástí příspěvkové organizace Městská divadla pražská a od sezony 2018/2019 fungovalo jako stagiona pro více souborů s důrazem na divadlo pro mládež ve věkové kategorii 12+.

Aktuálně jednáme s Finanční správou, tedy s Generální finančním ředitelstvím, o zásadní rekonstrukci tohoto divadla. Finanční správa přistoupila na náš návrh, abychom se na této rekonstrukci podíleli společně. Mohla začít za dva až tři roky. Žádný konkrétní odhad, kolik by to mohlo stát, nemáme. Já si dovolím tvrdit, že by to mohlo být mezi 60 až 100 miliony korun.
Jan Wolf, pražský radní pro kulturu

Nový ředitel městských divadel pražských Daniel Přibyl by chtěl ke kulturní veřejnosti přistoupit s realizovatelným konceptem příspěvkové organizace, jakožto moderní veřejné kulturní instituce. Jako uměleckého šéfa představil Michala Dočekala, tedy bývalého uměleckého šéfa činohry pražského Národního divadla. Další výraznou osobností Městských divadel pražských by měl v nové sezoně být dramatik a režisér David Drábek. Pro Daniela Přibyla budou v řízení Městských divadel pražských klíčové principy otevřenosti, činorodosti a společenské odpovědnosti.

Rozhodli jsme se, že nebudeme mít tu cílovou skupinu co nejširší. Praha si zřizuje i další divadla; pro děti třeba Divadlo Minor, nebo kdo chce vidět výpravný muzikál, může jít do Hudebního divadla Karlín. Naopak my budeme usilovat o to, abychom ty tři scény vyprofilovali, aby každá ta scéna mohla na sebe navázat specifickou diváckou skupinu. Tím by se ospravedlnila myšlenka spojit na ose Vodičkovy ulice tři divadla do jednoho svazku.
Daniel Přibyl