Tosca. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku

27. leden 2018

Sobotní operní večer a přímý přenos žhavého dramatu Giacoma Pucciniho Tosca z Metropolitní opery v New Yorku.

Titulní roli impulzivní divy zpívá sopranistka Soňa Jončeva. Roli jejího milence, malíře Maria Cavaradossiho ztvární tenorista Vittorio Grigolo. Oba budou v těchto úlohách debutovat.

Postavu jejich nemesis vytvoří barytonista Željko Lučić jako ďábelský policejní šéf baron Scarpia. Představení řídí Emmanuel Villaume – u nás dobře známý jako šéfdirigent orchestru PKF – Prague Philharmonia. Během první přestávky přineseme rozhovor, který s ním natočila Dita Hradecká. Novou inscenaci Toscy vytvořil v Metropolitní opeře režisér David McVicar.

Je otázka, jestli člověk vůbec může být na Toscu opravdu připraven. I když tuto operu znáte a víte přesně, co bude následovat, stejně vás udržuje v neustálém vzrušení. Je to bezpochyby nejnapínavější Pucciniho dílo. Puccini neztrácí ani vteřinu tím, že by publikum uváděl do děje a pomalu ho vtahoval do atmosféry. Tosca začíná prudkým nárazem, končí šokujícím rozuzlením a mezi tím se ani jednou doopravdy nezastaví.

Metropolitní opera v novém

03679711.jpeg

Za názvem Metropolitní opera v novém se v tomto týdnu v rámci publicistických pořadů Americký rok skrývá pětidílný cyklus věnovaný nejznámějšímu opernímu divadlu světa, jehož nová moderní budova byla v New Yorku otevřena před 50 lety - 16. září 1966.

Tosca ve své době šokovala publikum explicitním zobrazením násilí i sexuálním nábojem. Zároveň je v ní ale všudypřítomný strach. Hned na začátku se z orchestru ozývají mohutné a zlověstné akordy motivu policejního šéfa Scarpii. Ty stejné akordy první dějství také zakončí. Baron Scarpia se rozprostírá jako chmurný a zlověstný stín nad celým dramatem – podobně jako stín Velkého inkvizitora nad Donem Carlosem. Scarpia je skrze tísnivou atmosféru strachu na scéně přítomen i ve třetím dějství, kdy už je mrtev.

Tosca je žhavá a děsivá zároveň, svým temperamentem a rafinovanou přímočarostí fascinovala publikum už v roce 1900, kdy měla v Římě premiéru. A zůstala jedním z nejpůsobivějších a nejoslnivějších hudebních dramat až do dnešních dnů.

autor: Boris Klepal
Spustit audio