Tomáš Vaněk: Počet žen a mužů ve vedení ateliérů je citlivá věc, ale kvóty na AVU zavádět nechceme

2. říjen 2019

Až do prosince budou probíhat oslavy 220. výročí založení pražské Akademie výtvarných umění, jejichž součástí jsou i tři výstavy nebo vydání knihy 220 míst AVU. O současné situaci na škole i o tom, na čem právě pracuje, přišel do Vizitky pohovořit rektor školy a také vedoucí Ateliéru intermediální tvorby III Tomáš Vaněk. Vizitku moderoval Lukáš Matoška.

220. výročí založení pražské Akademie výtvarných umění

Než se stal Tomáš Vaněk před pěti lety poprvé rektorem Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze, plně se věnoval vlastní konceptuální tvorbě a také výuce. Principy konceptuálního umění ale aplikuje i ve své funkci. „Pracovat konceptuálně znamená věci rozmýšlet, hledat vhodná řešení, nové přístupy a sestavovat herní principy,“ řekl ve vltavské Vizitce, do které přišel připomenout fakt, že AVU letos slaví 220 let od svého vzniku.

Přicházet věcem na kloub

Narozeninová oslava ale neznamená jen dlouho dopředu anoncovanou sérii výstav, které poukazují na emancipaci, mezioborovou spolupráci a důležitost umění v lidském životě. Stále častěji se dnes  mluví také o potřebě definovat, z jakých zdrojů může (nejen) vysoká umělecká škola přijímat finance, i o nutnosti nezavírat oči před sexistickým chováním pedagogů.

Akademie výtvarných umění v Praze

Na to před časem upozornily členky feministické skupiny Čtvrtá vlna ve svém videu. I proto bude letos na podzim akademický senát AVU přijímat nový etický kodex. „Mám pocit, že celé prostředí AVU je nyní na otázky sexismu, bossingu nebo stalkingu citlivější. Také já sám si nyní přehodnocuji hodnoty, ve kterých jsem byl vychovaný, “ konstatuje Tomáš Vaněk.

Nejkrásnější věk Diplomanti AVU 2019

Lukáš Matoška s ním ve Vizitce mluvil také o problematice rovnějšího zastoupení žen a mužů ve vedoucích pozicích jednotlivých ateliérů – jen tři z osmnácti nyní vedou ženy. „Je to velmi citlivá věc, ale žádné kvóty u nás zatím zavádět nechceme. Bylo by to příliš násilné a porušilo by to jiná etická pravidla. Máme systém konkurzů, primárně nám jde o to, aby ateliér vedl vždy dobrý pedagog,“ vysvětluje Vaněk.

Čtěte také

Podle něj je také třeba postupně redefinovat podstatu uměleckého vzdělávání tak, aby se i ti absolventi, kteří nenajdou uplatnění na umělecké scéně, dokázali v budoucnu uplatnit v oblasti kultury. Co by z pozice vedoucího Ateliéru intermediální tvorby III rád studentům předával? „Chtěl bych, aby se naučili podržet si zvědavost a pěstovat umělecké myšlení. Aby umění prověřovali. Aby neztratili chuť přicházet věcem na kloub. Aby v umění hledali inspiraci pro život a třeba i pomoc druhým.“

Jak a proč se AVU postavila k finanční podpoře The Pudil Family Foundation? Jak chce škola řešit potíže s nedostatkem prostor a na čem Tomáš Vaněk nyní pracuje? Poslechněte si celou Vizitku.

Spustit audio