Točil jsem malé filmy z české kotliny, Grand Prix parametry tuzemského filmu přesahuje, říká Jan Prušinovský o chystané novince
Kdyby život na planetě Zemi neovlivnila pandemie koronaviru, začal by scenárista a režisér Jan Prušinovský v dubnu příštího roku točit film s titulem Grand Prix. Snímek vypráví o tom, co se stane, když tři kluci z malého města vyrazí do Španělska na Velkou cenu Formule 1. I o tom ve Vizitce mluvil s Ondřejem Cihlářem.
„Dlouho točím malé, nízkorozpočtové filmy z české kotliny. Šest let jsem pracoval na scénáři Grand Prix, o kterém si myslím, že parametry českého filmu přesahuje,“ říká Jan Prušinovský o snímku, jehož scénář silně ovlivnila láska Čechů k velkým hudebním festivalům a mezistátním sportovním kláním. Do hlavních rolí plánuje obsadit Kryštofa Hádka, jenž si spolu s bratrem Matějem zahrál jednu z hlavních rolí ve jeho filmu Kobry a užovky (2015), a dále tváře ostravského Divadla Mír Robina Ferra a Štěpána Kozuba.
Těsně před uzavřením kulturních zařízení Jan Prušinovský v Divadle Na zábradlí režíroval hru Zlatá pláž podle scénáře Jaroslava Žváčka. Příběh o tom, do jaké míry lidský život diktuje krása, se ovšem hrál jen čtyřikrát. V souvislosti se zkoušením tohoto kusu mluvil host Vizitky o rozdílech mezi divadelní a filmovou režií. „Nepovažuji se za divadelního režiséra, ale zajímalo mě, jaké to je. Doteď si například nedokážu zvyknout na to, že během představení hercům můžu dávat poznámky. Jsem fixovaný na slovo „akce“, ale divadlo je zkrátka kontaktnější.“
Do Mostu! jsem chtěl dostat víc exekucí
Jan Prušinovský pochází z městečka Hořovice, dvacet let hrát fotbal. Znalost maloměstského i fotbalového prostředí využil při psaní seriálu Okresní přebor, do role týmového trenéra se mu zase typově hodil Miroslav Krobot – dlouholetý umělecký šéf jeho oblíbeného Dejvického divadla. Na Krobotovi si Prušinovský cení hlavně charismatu a také minimalistického způsobu herectví, natáčení seriálu Čtvrtá hvězda (2014) s herci Dejvického pak pro něj bylo splněným snem.
Ve Vizitce přišla řeč na výrobu webových seriálů (Prušinovský se podílel například na sérii Život je hra anebo Autobazar Monte Carlo) a samozřejmě i na jeden z hitů poslední doby, osmidílnou sérii Most!. Stran seriálu, který vznikl ve spolupráci se scenáristou Petrem Kolečkem, měl prý Prušinovský původně pochybnosti. „Dobrý pocit jsem poprvé získal v momentě, když seriál na zkušební projekci viděli diváci a dobře reagovali,” říká.
„O tom, jestli se filmu budou lidi smát, z počátku vůbec nepřemýšlím, to bych myslel o krok napřed. Mě při natáčení zajímá, aby byla ostrá kamera a aby fungovalo vyprávění.“ Poznámky podobného rázu padaly i při diskusi nad Kolečkovým scénářem: debatovalo se hlavně o tom, zda jsou postavy silné a jestli nejsou některé scény nudné. Nikoliv o tom, do jakého tématu ještě píchnout, případně jaké tabu otevřít.
Když začal Jan Prušinovský kvůli seriálu do Mostu pravidelně jezdit, zjistil, jak silně se místních obyvatel dotýkají exekuce. Přemýšlel proto, jak téma komicky pojmout a jak ho do projektu výrazněji zakomponovat. Z nápadu ale sešlo. „Nakonec jsme si řekli, že to téma je tak silné, že přípravy seriálu by kvůli němu bylo třeba pozastavit na rok,“ dodává s tím, že téma exekucí nakonec v Mostu zazní skrz postavu podvodníka vysávajícího město.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.