Světlo určuje, co můžeme vidět a co ne. A v té chvíli funguje magie na jevišti

17. říjen 2020

Řemeslo nebo umění? Osvětlovač nebo light-designer? Justin Svoboda mluvil se svými hosty o stavu české light-designérské scény.

Ve studiu vltavského ArtCafé se sešli vedoucí Ateliéru světelného designu na DIFA JAMU v Brně, Vladimír Burian, s režisérem Petrem Boháčem a mluvili o tom, jak se svítí na českých scénách, kde se dá v tomto umění vzdělávat, a jak lze o světle na jevišti uvažovat. Telefonicky se do rozhovoru přidal i light-designer Jiří Šmirk, který je součástí Institutu světelného designukterý od roku 2008 nabízí možnosti vzdělávání i inspirativních setkání s praktiky.

Náš rybníček je tak roztomile malý,“ přiblížil svou komunitu Šmirk s přáním pro Institut, aby popošel směrem ven a rozvíjel se dál. Učení se light-designu má své místo i v českém akademickém prostoru. „Je naprosto důležité, aby byl světelný design součástí uměleckého vzdělávání, abychom jej mohli vnímat a analyzovat,“ uvedl Vladimír Burian, který Ateliér světelnéh odesgnu vede od roku 2017.

Začínám prostorem, ne příběhem.
Petr Boháč

Dle hostů osciluje praxe ve svícení na českých divadelních scénách mezi dvěma póly: na jednom jsou tvůrčí tymy, jejichž součástí je i light-designer a světlo je důležitým výrazem, a na straně druhé jsou produkce, ve kterých se soustředí jen na to, aby bylo na scénu vidět. Režisér Petr Boháč uvedl, že on sám začíná s novým projektem vždy u prostoru a u světla, ale je si vědom toho, že to není obvyklá praxe.

Pořad připravil: Justin Svoboda
Tematickou hudbu vybral: Ondřej Bambas
Spustit audio

Související