Straussův Růžový kavalír se vrací do pražské Státní opery. Jedno z nejlepších děl 20. století režíruje legendární Andreas Homoki
Ve Státní opeře v Praze má ve čtvrtek 24. listopadu premiéru opera Richarda Strausse Růžový kavalír. Jde o remake původní velmi úspěšné inscenace berlínské Komické opery režiséra Andrease Homokiho, současného intendanta Opery v Curychu. Hudebně dílo řídí Gabriel Feltz, který působí jako hudební ředitel Opery v Dortmundu i na mnoha německých a švýcarských operních scénách.
Jednu z nejoblíbenějších oper 20. století napsal německý skladatel Richard Strauss v letech 1908–1910 ve spolupráci s vídeňským spisovatelem a dramatikem Hugo von Hofmannsthalem. V Růžovém kavalírovi představují pestrý obraz vídeňského života v polovině 18. století a s chutí využívají osvědčených prostředků komediálního divadla – převleků, složitých zápletek nebo groteskních postav. Strauss sám Růžového kavalíra nazval „mozartovskou“ operou, chtěl totiž vytvořit jakousi moderní verzi Figarovy svatby. Opera ale nenabízí jen komický příběh plný záměn, do kterého jsou zapleteny čtyři hlavní postavy – Maršálka, její milenec Oktavián, Maršálčin kmotr baron Ochs a jeho potenciální snoubenka Sofie – ale také zamyšlení nad tématem lidské věrnosti i proměnlivosti.
Absolutní operní klasika
Nové uvedení Růžového kavalíra ve Státní opeře je opětovným nastudováním původní velmi úspěšné inscenace z berlínské Komické opery režiséra Andrease Homokiho. „Toto dílo se explicitně odehrává v první polovině 18. století ve Vídni, což je doba raného rokoka. A to samozřejmě hraje důležitou roli. Se scénografem Frankem Philippem Schlößmannem jsme se nad tím zamýšleli a uvědomili jsme si, že to téma Maršálky, stárnoucí ženy, je vlastně plynutí času,“ uvedl Homoki. „Toto dílo bych každému doporučil, protože je to absolutní operní klasika. Mezi německými operami je to na stejné úrovni jako třeba Mozartova Kouzelná flétna nebo Wagnerova Valkýra. Kdybychom hovořili o italské opeře, tak je to něco jako Verdiho La traviata nebo Pucciniho Tosca. Je to zkrátka Liga mistrů,“ doplňuje dirigent Gabriel Feltz.
V roli Maršálky se představí sopranistka Petra Alvarez Šimková, jejího mladičkého milence Oktaviána ztvární Islanďanka Arnheiður Eiríksdóttir, v roli Sofie vystoupí litevská sopranistka Vera Talerko. Finský basista Timo Riihonen ztvární roli Ochse, jako Faninal se představí Martin Bárta. V dalších rolích se představí Petr Nekoranec, Lucie Hájková nebo Jana Sýkorová.
Související
-
To nejlepší z Akcentu: Operní skanzen, deviantní styl hudby Zdeňka Lišky a trendy v českém komiksu
Poslechněte si výběr z témat, která zazněla v podcastu tento týden. S hosty diskutuje Saša Michailidis.
-
Je opera nudná, směšná nebo nesrozumitelná? Nová kniha chce demaskovat stereotypy operního světa
Nová publikace Nebojte se opery od Jana Jiráně a Roberta Rytina se snaží hravou formou podat libreta slavných oper.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let
Ondřej Kepka, režisér a moderátor


O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy
Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.