Staří mistři ve Schwarzenberském paláci. Poznejte příběhy mistrovských děl renesance a baroka
Tváří v tvář – monumentální socha Ukřižovaného od Matyáše Bernarda Brauna, 1720
V sedmé části cyklu o mistrovských dílech Marius Winzeler, ředitel Sbírky starého umění Národní galerie vypráví o mistrovském Braunově díle. Spolupráce na textu Ivan Hartmann.
Je to zvláštní pocit, když člověk stojí tváří v tvář této nadživotní soše lidské postavy, která na rozdíl od něj zaujímá odlišnou polohu. Určitě to podráždí jeho zvědavost, zejména když tělo plastiky je Velkolepý krucifix shledáváme za největší dřevořezbu Matyáše Bernarda Brauna, který po sobě zanechal dílo osobitého stylu mimo jiné v Praze, Lysé nad Labem, Jaroměři, Cítolibech, Teplicích, Liberci, Duchcově a ve Staré Boleslavi. Braunovo jméno je často spojováno s kamennými skulpturami – zvláště s alegorickými postavami Ctností a Neřestí na terase před špitálem v Kuksu. Nepochybně to byl sochařský virtuos, jenž doplatil na svou práci. Zemřel ve věku 54 let na tuberkulózu, typickou chorobu kameníků. Ale hluboko ve svém nitru byl především řezbářem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka