Sdílená blízkost. Co nabízí současná AVU?
Čtyřdílnou sérii pořadů o pražské Akademii výtvarných umění otevře rozhlasové leporelo ze zahájení Výstavy klauzur 2023/2024 poskládané z epizodních záběrů natočených se studenty, pedagogy a dalšími zaměstnanci školy a komentované Romanem Štětinou, odborným asistentem ateliéru Intermedia 2.
1. díl: Plané plody na AVU
Výstavy klauzurních a diplomantských prací na AVU bývají přehlídkou různorodých uměleckých projevů a přístupů od tradičních médií až po nejmodernější digitální technologie. Pořad je autorovým subjektivním vhledem do autentického prostředí a atmosféry školy a ukázkou toho, kam současné mladé umění směřuje.
Kurátorka výstavy „Plané plody – diplomky AVU 2024“, Lamija Čehajić, diplomovala na Akademii výtvarných umění v Praze v minulém roce v ateliéru Intermedia 3 Tomáše Vaňka. Výstava představuje práce 52 absolventů ze všech 18 ateliérů, které na AVU fungují.
Expozici komentuje její kurátorka slovy: „Když jsem přemýšlela o tom, jak by ta výstava mohla být pojmenována a jak by vizuálně mohla být ohraničena, tak jsem vycházela z představ zarostlých zahrad nebo takových momentů, když se vrátíte na chatu a tam všechno je zpustlé – divoký porost kopřiv a houští se neinvazivně společně vyskytují v meziprostoru budov a jednotlivých výtvarných poloh jako měkké listové polštáře.“
2. díl: Tlak tvorby
Druhá část série Miroslava Buriánka o pražské AVU je kompozicí výpovědí pedagogů a studentů ateliérů malby, kresby a grafiky o hledání nejautentičtější cesty k osobité a jedinečné umělecké tvorbě. Účinkují pedagogové Vladimír Kokolia, Petr Dub, Nik Timková, Matěj Smetana, Alice Nikitinová, Magdaléna Vovsová a studenti Renáta Jelínková, Jakub Šťourač a Medard J. Zeman.
3. díl: Proč AVU?
Třetí část série Miroslava Buriánka o pražské AVU je kaleidoskopem představ pedagogů a studentů ateliérů sochařství, architektury a restaurování o tvůrčích schopnostech, metodách výuky a autenticitě umělecké tvorby. Hovoří pedagožky a pedagogové Lucie Vobořilová, Erika Velická, Adam Pokorný, Matouš Lipus, studentky a studenti.
4. díl: Proč dělat umění?
V závěrečné části série o pražské AVU autor pořadu Miroslav Buriánek hovoří s pedagogy a studenty ateliérů Intermédií a Nových médií o jejich práci v souvislosti s uměleckým myšlením a vizualitou, o mezioborovosti pohybující se od elektronického obrazu až po klasické vyjadřovací prostředky, o tělesnosti, živé akci, feminismu a sociálních a aktivistických aspektech v umění.
Související
-
The best of JAMU. Dokumenty o chataření, církvi a temných myšlenkách i řemeslu prodavače
Další díl cyklu prací studentů ateliéru Rozhlasové a televizní scenáristiky a Audiovizuální tvorby JAMU, tentokrát k staletému výročí rozhlasového studia Brno.
-
Petice proti galerii či AVU, motýli na Máji… Emoce převažují, argumenty chybí
Saša Michailidis se ptá šéfredaktorky časopisu Artalk Anežky Bartlové a editora Kultury na Seznam Zprávách Jonáše Zbořila.
Nejposlouchanější
-
Marcel Proust: Swannova láska. O ničivé síle lásky, žárlivosti a touhy po společenském postavení
-
Michał Walczak: Amazonie. Hořká komedie ze života mladých herců
-
Josef Pohl: Kdo je mým soudcem? Jiří Holý v roli muže, který čelí vlastnímu rozsudku
-
Boží vůle, Milost, Matka devíti a další povídky zapomenutého moravského prozaika Oskara Jellineka
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.