Staří mistři ve Schwarzenberském paláci. Poznejte příběhy mistrovských děl renesance a baroka
Žádná idylka, slavný obraz jako politický manifest: Albrecht Dürer, Růžencová slavnost, 1506
V šesté části cyklu o mistrovských dílech Marius Winzeler, ředitel Sbírky starého umění Národní galerie, vypráví o Dürerově obrazu Růžencová slavnost jako o politickém manifestu. Spolupráce na textu Ivan Hartmann.
Nebe neskutečně září. Ultramarín dodává Madoniným šatům vzácný třpyt. Zbarvení pláště muže, držícího v rukou růženec z korálových perel, přechází do neméně výrazného odstínu modré. Růžencová slavnost ostatně oplývá bohatstvím barevných nuancí. Norimberský malíř Albrecht Dürer si byl vědom tvořivé síly barev při zachycení veškerých jednotlivostí, proto o neobyčejném festivalu koloritu v době jeho vzniku napsal: „Každý o tom mluví. Nikdo neviděl krásnější barvy!“
Toto dílo činí fascinujícím rovněž vzrušující kompozice a do sebemenších detailů přesná kresba. Dürerův nejrozměrnější obraz je možná opravdu ve své dokonalosti a neuvěřitelné rafinovanosti nikým nepřekonatelný, jak tvrdil za druhé světové války v americkém exilu slavný německý historik umění Erwin Panofsky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka