Se SOČRem mě to moc baví. Nejvíc nervózní jsem vždycky před první zkouškou, říká dirigentka Alena Hron
Díla jedné skladatelky a tří skladatelů nabídne dnešní mimořádný koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Betlémské kapli v Praze. Taktovky se ujme dirigentka Alena Hron, pro kterou to bude se SOČRem debut. Jak probíhaly zkoušky? Je SOČR něčím specifický, třeba ve srovnání s ostatními orchestry, které už dirigovala? A jak se těší na práci s Jihočeskou filharmonií, kde bude tři sezóny působit jako šéfdirigentka?
Čtěte také
„Člověk se vždycky dopředu připravuje, vymýšlí, co by rád tomu orchestru představil, včetně třeba i toho, jak toho dosáhnout, ale nikdy nedomyslí, jak to ve výsledku bude znít a co se v reálném čase bude dít. A na to je potřeba reagovat, to je to nejdůležitější – neříkat jenom to, co si člověk připravil, ale opravdu pracovat s hudbou v reálném čase, což je na tom to krásné a kreativní. A myslím si, že se to se SOČRem moc hezky sešlo, že tu moji muzikalitu nějak přijali a že jsme mohli společně tvořit. To mě moc bavilo,“ komentuje spolupráci se SOČRem dirigentka Alena Hron a dodává: „Když se k nám pak druhý den ještě přidala fenomenální, teprve sedmnáctiletá bulharská houslistka Diana Chausheva a odpoledne pak ještě Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu, tak to byla velká radost.“
Ve vztahu dirigent a orchestr je zásadní cítit důvěru.
V pražské Betlémské kapli dnes pod taktovkou Aleny Hron zazní mimo jiné skladba Jany Vöröšové s názvem Chlapeček a Dálka. Toto dílo vychází ze stejnojmenné knihy Daisy Mrázkové, což je takové zamyšlení nad hlubším smyslem lidské existence. V případě skladby Jany Vöröšové půjde o světovou premiéru. Na jakou hudbu se můžeme těšit? Dojde i na nějaké netradiční nástroje? A je soudobá hudba pro Alenu Hron výzvou? Poslechněte si celý rozhovor, ve kterém se mluví nejen o dnešním koncertu, který si můžete poslechnout ze záznamu 18. března na ČRo Vltava, ale také o působení Aleny Hron coby šéfdirigentky Jihočeské filharmonie. Co taková pozice vlastně obnáší?
Související
-
Bylo by fajn jednou za čas uspořádat dirigentskou soutěž, říká debutantka Pražského jara Alena Hron
Odmala hrála na housle, interpretovala lidovky a po vzoru Owena Palletta pracovala s looperem. Když na konzervatoři zakusila dirigování, věděla, že tohle je její cesta.
-
Ženy v čele velkých orchestrů jsou jen otázkou času. Kojila jsem i při premiéře, říká dirigentka
Saša Michailidis se ptá dirigentky, hudební skladatelky a pedagožky Miriam Němcové a dirigentky, sbormistryně Anny Novotné-Peškové.
-
Když znám dílo notu po notě, orchestr ochotně přijme mou vizi, říká dirigentka Anna Novotná Pešková
V dětství toužila po profesi operní zpěvačky, záhy ale zjistila, že to není její parketa. Na konzervatoři si tak ke zpěvu přibrala dirigování.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.