SdCh: Poslední husička. Dramatické gastropolitikum s Miroslavem Hanušem v hlavní roli

15. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Natáčení hry Plukovní Švec. Miroslav Hanuš
0:00
/
0:00

Miroslav Hanuš a Martin Finger ve hře, která odhaluje tajemství politické kuchyně blíže, než jste doufali. Svérázný ubuovský obraz politického činitele, jehož jediným cílem zůstává i těsně před smrtí spořádat na posezení národem svěřenou husu, nastavuje nemilosrdné zrcadlo vztahu společnosti a těch, kdo stojí v jejím čele. Poslechněte si hru, která byla nominována na cenu Prix Bohemia Radio 2020 v kategorii drama.

Účinkují: Miroslav Hanuš, Martin Finger, Anna Theimerová, Radovan Klučka, Jiří Maryško
Dramaturgie: Klára Novotná
Zvukový mistr: Dominik Budil
Hudba: Jan Jirucha a Štěpán Janoušek. Hudební spolupráce: Jan Trojan
Režie: Vít Vencl
Natočeno: v roce 2019

„Zuzanka, moje poslední osudová láska!“ Kdo by se nadál, že opěvovaným předmětem poetického zvolání je obrovská sádelnatá husa právě připravená k upečení… Politický činitel, který vyznání vyslovil, nijak nepřehání. Pojídání pečené husy je jeho vášeň, cíl i smysl existence, konzumuje ji zásadně celou na posezení a sám. Dobře ví, že právě Zuzanka je tou poslední, zlatou dávkou, kterou svému tělu připravuje, ale namísto obav z blížícího se konce umocňuje její účinek plzeňským, koňakem a kubánskými doutníky. A nemá ani v nejmenším potřebu dopřát sluchu zděšenému lékaři, který mu přišel v monstrózním sebevražedném aktu zabránit.

Zuzanka, moje poslední osudová láska!

Namísto toho doktorovi, zatímco se husa peče v troubě, postupně odkrývá tajemství své třicetileté politické praxe, která stojí na překvapivě jednoduchém principu: přesvědčit veřejnost, aby politikovi svěřila house i prostředky na jeho krmení s vidinou voňavé celospolečenské pečeně, a neotřást její důvěrou v okamžiku, kdy celou husu upeče a pozře sám.

Martin Finger (2016)

Poslední večeře věnovaná Zuzance je tak nejen završením politické kariéry, ale především oslavou neutuchajícího hedonismu, který ji formoval a provázel. Ten neopouští politického činitele ani tehdy, když si při pečení Zuzanky a rozhovoru s doktorem nechává postupně přinášet stále honosnější rakve, dokud se nerozhodne pro tu nejpřepychovější. A nelze než věřit přesvědčení, že nakonec i smrt má podobu svůdné mladice, která přichází pro jeho obveselení.

Hra Poslední husička s podtitulem „dramatické gastropolitikum“ se nese v duchu ubuovské grotesky, více než satirou na aroganci a prospěchářství představitelů politické moci je ale nemilosrdným zrcadlem společenské lhostejnosti a manipulovatelnosti.

Dramatik Miloslav Vojtíšek

Její autor, tvořící pod pseudonymem SdCh, je spisovatel, dramatik, skladatel a textař Miloslav Vojtíšek, lídr kapely Ruce naší Dory, dřívější správce hřbitova a nynější správce fotbalového hřiště. Je držitelem dvou Cen Alfréda Radoka za nejlepší původní českou a slovenskou hru a ceny Muriel za komiks Varlén.

Poslední husičku napsal před šesti lety „jak na počest pětadvacátého výročí sametové revoluce, tak na počest šestašedesátého výročí Vítězného února“ a byla představena v rámci projektu Cena Ferdinanda Vaňka formou scénického čtení v Dejvickém divadle.

Od svého vzniku však hra nijak neztratila na aktuálnosti, naopak, mnohé situace a obrazy ve své bolestné i komické absurditě časem ještě posílily. Na jejich rozhlasové interpretaci má zásadní podíl herec Miroslav Hanuš v úloze Politického činitele, kterého obdařil sebevědomou přezíravostí, ironií i slastným požitkářstvím patřičně znervózňujícím doktora v podání Martina Fingera.

Spustit audio