Rytmus běhu, ozvěny moravských lidových písní a vystižené emoce. Beata Hlavenková složila podařený hudební soundtrack k filmu Zátopek

3. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Beáta Hlavenková

Poté, co originální skladatelka, multiinstrumentalistka a zpěvačka doprovodila skvělou hudbou Ondříčkovu sérii Dukla 61, padla u dalšího režisérova opusu volba zase na ni. Byla to trefa do černého. Hudba k Zátopkovi prostě „sedí“. O tom, jak vznikala, vypráví v Klapce, kterou připravil Tomáš Pilát.

Hlavenková pracovala jednak s běžeckým rytmem vytrvalců, jednak s motivy moravského folkloru, který manželé Zátopkovi milovali. Pomocí svých not se strefovala i do vztahů hlavních postav a situačních atmosfér. Příhodně přitom volila instrumentaci. Z plátna zní jak samotný akustický klavír, tak elektronika, a nechybí ani symfonický orchestr. „Ten jsem cítila například v podkresu maratonu,“ vysvětluje. Pochvaluje si přitom, že David Ondříček při práci nepoužívá takzvanou referenční hudbu, tedy náhradní, dočasnou, nasazovanou pro lepší orientaci při střihu a dokončovacích pracích, někdy i při natáčení. „Byla jsem ráda, že žádnou takovou referenci nemám. A rád byl i střihač. Vzájemně jsme se tak mohli inspirovat, on mojí hudbou, já jeho střihem,“ pochvaluje si skladatelka.

Čtěte také

Občas sice měla pocit, že by svoji hudbu zkombinovala s obrazem nepatrně jinak, ale režisérovo řešení vždycky přijala. „Skládání filmové hudby mimo jiné učí potlačovat ego, a to je dobře. Poslední slovo má vždycky režisér a je to tak správně,“ usmívá se.

Více v dalším vydání pořadu Klapka, které je věnované právě muzice Beaty Hlavenkové k filmu Davida Ondříčka Zátopek. Jak odborníci, tak laici se vesměs shodují v tom, že snímku velmi pomohla.

Spustit audio

Související