Říkáme tomu „Čučel“. Jakub Dvorský popisuje, jak vznikají počítačové hry jeho studia Amanita Design

3. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jakub Dvorský

Každou počítačovou hru, kterou jeho studia Amanita Design pustí do světa, testuje Jakub Dvorský stovky hodin. Vizuální kvality „games“ mu pomáhají ohodnotit i jeho dvě malé děti. „Výtvarno i hudba jsou pro nás důležité, hry ručně kreslíme i animujeme,“ řekl ve Vizitce v rozhovoru s Ondřejem Cihlářem.

Nedávno médii proběhla informace, že obrat českých herních společností loni dosáhl 4,5 miliardy korun a meziročně tak vzrostl o pětinu. Česká společnost Amanita Design, která od začátku nultých let pravidelně přichází s originálními „adventurami“ s názvy jako Samorost, Chuchel nebo Machinárium, však během posledního roku nijak výrazně nezbohatla, ačkoliv v období koronakrize si lidé její výrobky kupovali poměrně hojně. „Vývoj jednotlivých her je totiž drahý a trvá dlouho. Do vývoje některých her musíte dát desítky milionů, daří se nám to ale vydělat zpátky. Zisky nám rostou, ale ne enormně,“ řekl Jakub Dvorský.

03614464.jpeg

O jeho nápady byl zájem už na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kde studoval filmovou a televizní grafiku. Vstupoval tam už jako zkušený hráč. „Nadchnul jsem se tehdy pro tvorbu grafiky na PC a taky pro animování. Animace mi přišla nejbližší počítačovým hrám, a tak jsem se rozhodl právě pro její studium,“ přibližuje. První díl hry Samorost vyrobil jako diplomovou práci a zájem o ni předčil jeho očekávání. „Tehdy jsem si řekl, že bych se tím snad mohl i živit,“ usmívá se.

Právě výtvarné vzdělání – nejen jeho, ale i kolegů – stojí za celkovou atypičností her od Amanity. Dvorského čtyři týmy čerpají z české animátorské školy, z odkazu Karla Zemana, Břetislava Pojara nebo Jiřího Trnky. Mezi své nejoblíbenější animátory pak Dvorský staví ruského autora pohádky Ježek v mlze Jurije Norštejna.

03599001.jpeg

Tým Amanita Design si dává záležet na tom, aby jeho hry obsahovaly zajímavé příběhy a rozvíjely přemýšlení a představivost. O hudební doprovod děje se starala třeba skupina Dva a producent Floex, který Amanitu propojil s britským kolegou jménem Hidden Orchestra. Ten teď připravil hudbu pro nejnovější hru Creaks. Samostatnou kapitolou jsou pak názvy: Creaks se měla původně jmenovat Blick, Samorost je pro cizince zcela nevyslovitelný a Chuchel dostal kompromisní česko-zahraniční název Čučel.

Poslechněte si celou Vizitku, ve které Jakub Dvorský mluví o potřebě systematického akademického vzdělávání herních vývojářů, o konkurenčním prostředí anebo o tom, co se stane, až nám ekonomická a ekologická situace nedovolí chodit po večerech ven.

Spustit audio

Související