Red dot – cena za design

3. srpen 2011

Každoročně udílená cena za design - Red dot – se mezinárodně vypisuje ve třech kategoriích: komunikační design, design konceptu a design výrobků, tedy průymyslový design. V prvních dvou kategoriích padne rozhodnutí v srpnu a v říjnu, ve třetí, nejvýznamnější, rozhodla porota o vítězích již počatkem července.

Red dot je sice udělována v německém Essenu a v kategorii Product Design již od roku 1955, ale každoročně nebyli němečtí designeři úspěšní tak, jako tomu bylo v legendárních dobách Bauhausu. Další „silné“ období následovalo deset let po konci války a trvalo do 80. let. V posledních dvaceti letech minulého století se toho na německé designové scéně moc nedělo. Mnoho designérů odešlo do ciziny. Jedním z nich byl například Hartmut Esslinger. Jeden z největších německých designérů a zakladatel světoznámé firmy frog (Federal Republic of Germany) se počátkem 80. let seznámil se Stevem Jobsem. Zakladatel firmy Apple se zamiloval do strohého designu firmy ze Švábska a nechal frog navrhovat první Apple-Computery. Nová klientela frogu se nesnesla se starou a tak frog přesídlil do Kalifornie. Další firmy následovaly.

V poslední době se zdá, že německý průmyslový design opět dohání světovou úroveň. V každém případě o tom svědčí oficiální ocenění. Centra průmyslového designu jsou logicky vždy v místech, kde se koncentruje průmysl. V Německu to bylo v Poruří (Essen), v Mnichově (BMW) a ve Stuttgartu (Daimler, Porsche, Bosch). Nová designová scéna se etabluje opět v Mnichově, zatímco design v Essenu ustupuje v důsledku ubývajícího průmyslu do pozadí. Zde je však známé Design Zentrum a jeho zakladatel a šéf Prof. Peter Zec je též iniciátorem soutěže Red dot. V Essenu sídlí též firma Grohe, která zaměstnává designéry, ale spolupracuje i s externisty. Designéři firmy Grohe dostali letos speciální cenu Red dot „Design team of the Year“.

Samozřejmě má současný vývoj a úspěchy německého průmyslového designu také co dělat s faktem, že firmy konečně přiznávají designu neodmyslitelnou roli při prodeji výrobků a tudíž i zisku. Výrobky mohou být funkční a přitom vypadat přitažlivě. To neplatí pouze pro předměty denní potřeby, ale například i pro nářadí, protézy, veřejné osvětleni.. Nějakou dobu trvalo, než se i v těchto oblastech střízlivě funkční německé uvažování uvolnilo. I když nutno přiznat, že právě tento „střízlivý“ přístup německý design v uplynulých letech proslavil. Na mysli mám například slavnou lampu Wilhema Wagenfelda, výrobky firmy Braun designéra Dietera Ramse nebo přístroje firmy Stihl, které jsou výsledkem kreativní práce designového studia Busse.

Za všechny držitele letošních Red dot v kategorii průmyslový design jmenuji jen několik německých firem. Cenu získal mimo jiné BMW-designteam za vůz BMW 5-Touring, Grohe AG za digitální koupelnu, Hopper Gartenmöbel za zahradní lavici spojenou se stolem, firma Robert Bosch hned za dva výrobky – ledničku s mrazničkou a kuchyňský robot.

Tak jako dříve i v nových generacích designérů zůstávají hlavními prvky německého průmyslového designu nadčasovost a věcnost.

autor: Eva Novak
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.