Propojení vnitřku a vnějšku v dílech Magdaleny Abakanowiczové a Marie Bartuszové. Pavla Melková hledá jejich paralely v architektuře
Magdalena Abakanowiczová a Maria Bartuszová momentálně vystavují svá díla v Londýnské Tate Modern. Jedním z témat, které můžeme nacházet u obou autorek, je zkoumání vztahu vnitřku formy k jejímu vnějšku a naopak, i když každá ho zpracovává jiným, místy až opačným způsobem. A podobná téma týkající se propojení vnitřního a vnějšího prostředí si můžeme klást i v architektuře.
Textilní tkané Abakany Magdaleny Abakanowiczové jsou vnějším obalem, jakousi kůží, vybízejí ale vnímat je naopak, spíše jako rub vnitřního světa. Abakanowiczová v nich nabízí tzv. umění otevřené formy, či bychom mohli říci imerzivní, tedy takové, které divák nevnímá z odstupu zvenčí, ale vstupuje dovnitř, resp., jako u imerzivního umění je vnímá skrze sebe.
Maria Bartuszová pracuje s opačným procesem tvorby. Oproti Abakanowiczové, kde forma, která ve výsledku působí tvrdě a pevně, vznikala z měkkosti tkaní poddajných vláken, tvary objektů Bartuszové vznikaly nalitím a zatvrdnutím sádry do formy, pro kterou používala balónky nebo například kondomy. Jejich forma je tím pádem ale zároveň sama tvárná, takže se jedná o jakési přizpůsobení se vnitřku formě, ale současně formy vnitřku. Někdy sádra vyplnila celou formu, jindy ale z ní Bartuszová pomocí vnitřních vrstev vytvořila naopak skořápku s dutinou. Takže prázdno ve skořápkách je bývalé plno. Dalo by se chápat jako obracení plna a prázdna naruby. Všechny její objekty tak vlastně, stejně jako u Abakanowiczové, svojí určitou dvojznačností kladou otázky o vztahu vnitřního a vnějšího a jejich propojení.
Vztah mezi člověkem, přírodou a architekturou
Takové otázky dnes nabývají na významu, protože celková společenská atmosféra se nese v duchu přehodnocování vztahu mezi člověkem a prostředím, zejména přírodou. Jejich vztah byl dlouho vnímán jako vzájemně se vymezující, navíc ze strany člověka vůči přírodě kořistný. Dnes ale začínáme chápat, že v hlubší rovině jsme nedílně propojeni, a že záhuba přírody jde ruku v ruce se záhubou člověka. A tak hledáme způsoby, jak se k sobě přiblížit, prolnout a pocítit to i v každodenním životě.
I architektura v uplynulých letech – zejména od druhé půli minulého století – reprezentovala oddělení od přírody, stala se často i symbolem právě oné nadřazenosti a jednostranného braní si bez vracení.
Část současné architektury se chová velmi uzavřeně, až autisticky. Budovy jsou zahleděné do sebe sama a je jim jedno, co se děje okolo nich. Čím víc ale dokáže architektura navazovat vztah s okolím, propojovat se s ním, tím lépe pak přispívá kvalitě ulice, města, krajiny. Zajímavá je ale vždy otázka, nakolik je tento vztah reciproční, to znamená, zda například dům propojený s přírodou ji pouze nevyužívá, ale také díky tomuto propojení jí něco vrací.
Související
-
Jsme dnes moderní? V Laichterově domě si připomínají 100 let úmrtí Jana Kotěry výjimečnou událostí
26. dubna se od 18:30 v Laichterově domě koná událost, jejíž téma je založené na knize Moderní architektura od Kotěrova učitele Otty Wagnera.
-
Zvuk v prostoru je řečí doteků. Galerie 8smička představuje mezinárodní výstavu Místa chvění
Mezinárodním složení umělců v rámci výstavy Místa chvění ohledává, jakým způsobem se zvuk podílí na formování prostředí a jeho vnímání.
-
Rozum i emoce v architektuře. Památník Tomáše Bati ve Zlíně využívá pro komunikaci s uživateli obojí
V dnešní době budovy vnímáme především přes jejich užitnou funkci a také přes estetiku formy. Architektura ale může také ztělesňovat ideový význam.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.