Propojení dvou kultur. Vydejte se s námi po stopách čekých umělkyň a umělců ve Francii

Kofon skladatele a dirigenta Jana Krejčíka

Vystudoval dirigování na pražské HAMU pod vedením Jiřího Bělohlávka, skladbu se ale rozhodl studovat ve Francii. Po několika letech navíc obdržel prestižní dvouleté umělecké stipendium v Casa de Velazquez. Teď už více než deset let působí ve Francii, kde se věnuje nejen skladbě, ale je i součástí uměleckého souboru Rés(o)nances.

Pojmenoval jsem to Kofon, jako kontinuální vibrafon ve smyslu kontinua tónových výšek. Část kamene tvoří závaží a to se přesunuje.
Skladatel Jan Krejčík o vlastním hudebním nástroji kofon

Pro kofon zkomponoval několik skladeb. První byla skladba v roce 2017, která byla uvedena v Curychu, a ve které kofon figuroval, byla pro osmnáct hudebníků. Důležitou skladbou je i Eau de Kupka, která vznikla nejen pro hudebníky, ale i pro vizuální umělce. Motivem se jí stalo dílo Františka Kupky. 

Hudební nástroj kofon skladatele a dirigenta Jana Krejčíka

Francie mi byla blízká

Jan Krejčík se do České republiky vrátil na začátku nultých let. Pak se ale dlouhodobě usadil ve Francii. Nejprve pracoval ve městě Dieppe v Normandii, teď už několik let žije nedaleko Paříže, ve Versailles. 

Jan Krejčík rozděluje svou hudební činnost do několika odvětví. S českým hudebním prostředím nadále spolupracuje. V Praze a Terezíně měla nedávno premiéru jeho skladba na motivy tří básní Paula Celana. „Nejčastěji se věnuji skladbě. I když moje aktivity jsou trojího druhu,” vysvětluje Jan Krejčík. Doprovází hru na klavír na hudební škole, je sbormistrem a hlavní místo zaujímá volná tvorba a to zejména pro umělecký soubor Rés(o)nances.

Vytvářet krásno

„Když skládám, tak potřebuju stůl, židli, tužku, gumu a papír. Ale ta metoda je specifická v tom, že si notový papír rozstříhám a slepím řádky za sebe,” říká Jan. Takže to vypadá jako takový nekonečný svitek. Zajímá mě, zda se skladatel nechává inspirovat českou kulturou. „V roce 2003 jsem složil skladbu Továrna na absolutno. Podobně jako Čapek mluví ve svém románu o stroji, který produkuje absolutno, tak i můj klavír hraje sám a vytváří krásno,” vysvětluje skladatel Jan Krejčík.

autor: Marie Sýkorová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související