Pražské jaro otevírá předprodej, vystoupí orchestry z Katovic, Vídně i San Francisca

12. prosinec 2013

Pražské jaro už před týdnem zveřejnilo program nejbližšího, celkově 69. ročníku. A dnes, tradičně 12. 12., začíná předprodej vstupenek. Nabídka je obět velmi široká.

Mou vlast provede na zahajovacím koncertě 12. května Česká filharmonie s Jiřím Bělohlávkem a provedení má mimořádně dvě reprízy. Na festival se také vrací Vídeňští filharmonikové, kteří s dirigentem Christophem Eschenbachem provedou program z nejslavnějších skladeb Richarda Strausse. O některých dalších koncertech hovořil Jindřich Bálek s dramaturgickým poradcem Pražského jara Antonínem Matznerem.

Proč má Pražské jaro jeden mimořádný koncert už 24. března?

Jeden z našich dlouhodobě oblíbených amerických orchestrů, San Francisco Symphony, jede tentokrát na své jarní turné už v březnu, nechtěli jsme si tuto příležitost nechat ujít. Domluvili jsme se, že vystoupí na mimořádném koncertu, který bude vlastnímu konání festivalu předcházet.

Z dalších významných těles stojí za to jmenovat závěrečný koncert Symfonického orchestru Hessenského rozhlasu z Frankfurtu. Na tento večer jsme se speciálně domluvili, respektovali náš požadavek, aby ve druhé polovině zaznělo nějaké významné dílo české hudby – tím spíše, že celý festival přichází na Rok české hudby. V jejich podání to bude Symfonie č. 8 Antonína Dvořáka. Přijíždějí se svým současném šéfem Paavo Järvim, věřím, že to bude zážitek.

Téměř špatné svědomí máme z toho, po kolika dlouhých letech se na festivalové pódium vrátí Rozhlasový orchestr z polských Katovic – těleso, které vzniklo ještě před válkou ve Varšavě. V roce 1947 se přesunuli do Katovic a jejich specialitou jsou díla soudobých polských autorů, v jejich podání zazní u nás zatím nehraný hornový koncert Krzysztofa Pendereckého, v interpretaci s naší letošní laureátkou Kateřinou Javůrkovou. I když jsme měli snahu je pozvat dřív, naposledy hráli v roce 1983.

Jak se Pražské jaro hlásí k Roku české hudby?

Pražské jaro stálo u samého začátku, když se z iniciativy dnes nechvalně proslulého ministra školství a osvěty Zdeňka Nejedlého v roce 1954 konal první ročník Roku české hudby. Tentokrát mu vycházíme vstříc mimo jiné také speciálním projektem Víkend české komorní hudby.

Z dalších aktivit vítám zavedení statusu rezidenční umělkyně, tento ročník bude patřit Julii Fischerové – houslistce, která vystoupí už na úvodním koncertu se San Francisco Symphony jako sólistka koncertu Sergeje Prokofjeva. My ji uslyšíme nejen v houslovém recitálu, ale dokonce v komorní sestavě, kde se našemu publiku představí poprvé klavíristka. V jejím podání uslyšíme díla Martinů nebo Dvořáka. Dál doporučuji hostování Les Art Florissant s jejich projektem Monteverdiho madrigalů, jedinečným a prakticky posledním zážitkem bude koncert Hilliard Ensemblu na jejich rozlučkovém světovém turné, do kterého zahrnuli i Pražské jaro.

autoři: Jindřich Bálek , Karel Kratochvíl
Spustit audio