Pracují s keramikou a porcelánem: Musíme porušovat pravidla řemeslných postupů, jinak tvorba stojí
Jak se uplatňují řemeslné techniky v současném umění? Poslechněte si ArtCafé s Nelou Britaňákovou, Ľubomírem Ontkócem a Jiřím Žežulou o experimentu a radosti z tvorby.
Keramické objekty jsou nedílnou součástí snad každé domácnosti, používáme je denně. Keramika zaujímá důležité místo na poli užitého i volného umění. Hosté Nela Britaňáková, Ľubomír Ontkóc a Jiří Žežula svěžím způsobem kombinují hlínu s dalšími materiály. Všichni tři tak staví klasické řemeslo do nového a současného kontextu.
Jiří Žežula dlouhodobě pracuje s tématem archeologie a zkamenělin. V uzavřeném cyklu například vytvořil sérii nádob a objektů obtisknutých do forem z jednorázového plastového a polystyrenového nádobí. Jeho dřívější studium na ČVUT v Praze ovlivnilo i jeho práci s keramikou. „Občas používám architektonické konstrukční prvky,“ říká o své práci Žežula.
I plastový odpad se nevratně otiskne do hlíny, stejně jako pravěké fosilie.
Jiří Žežula
Tvorba Ľubomíra Ontkóce je nezaměnitelná svou neotřelou kombinací porcelánu a kamene, se kterým pracuje podobně jako při tavení skla. Žulové části výrobku obtékají hladký povrch glazury a vytváří tak hrubý nános, který může připomínat minerály nebo řasy. „Od té doby, co pracuji s kamenem, jsem se naučil tolik nezasahovat do výsledného tvaru,“ popisuje vliv materiálových experimentů Ľubomír Ontkóc.
Přitahuje mě křehkost objektů. Při experimentu jdu na hranu možností materiálu.
Nela Britaňáková
Nela Britaňáková se keramice věnuje už od dětství. První zážitky z tvorby má z dílny své maminky, která se řemeslu také věnovala. I přes umělecké vzdělání aktuálně používá intuitivní a primitivní techniky. Nevyužívá hrnčířský kruh ani lití do forem. „Vtip a experiment je zásadní. Jako malá jsem házela hlínu do vody a hrála jsem si na to, že krmím kačeny,“ komentuje svůj přístup ke tvorbě Nela Britaňáková. Svoji užitou tvorbu nejčastěji prezentuje pod uskupením hadaikum, kde spolu s dalšími členkami tvoří kromě keramických objektů i další užité předměty. Tvorba hadaikum je napojená na akce jako jsou pikniky nebo jiná posezení, kde hraje důležitou roli jídlo. Před Vánoci hadaikum vydalo Bombošky – sérii keramických krabiček a dóziček s ručně vyráběnými čokoládovými bonbóny.
Vedle toho se Nela Britaňáková aktuálně věnuje na AVU studiu v Ateliéru Sochařství II, můžete si ji pamatovat třeba z nejužšího výběru soutěže Jiné vize poslední Přehlídky filmové animace a současného umění PAF, kam byla nominována s krátkým filmem Re-enter The Plant. „Keramiku používám i ve svých videích a performance,“ podotýká Nela Britaňáková.
Hudbu vybral: Miloš Hroch
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.





