Postupný a neovladatelný rozpad osobnosti. Do kin míří film Noční klid
Strach je mocný čaroděj. Obzvlášť tehdy, když ani pořádně nevíme, čeho se bojíme. Film Noční klid se snaží o ponor do psychiky člověka, kterému se pod rukama nezadržitelně a nenávratně bortí osobnost. Na začátku přitom stála banální situace. Scénář snímku napsali Václav Kadrnka a Marek Šindelka, hlavní roli ztvárnil Pavel Gajdoš, režie se ujal Michal Hogenauer.
„Ten scénář jsme vždycky vnímali jako ponornou sondu do duše člověka současnosti. Takže spíš než o thriller jde o psychologický portrét,“ vysvětluje Kadrnka. „Současně jsme si ale aspoň trochu s těmi žánry hráli. Důležité ovšem je, jak film působí na diváky jako celek,“ doplňuje Hogenauer. Film Noční klid se zaměřuje spíše na psychologické aspekty, než na konkrétní či spíš nekonkrétní hrozby. To umožňuje divákům zaměřit se i na vlastní pocity a reakce na nejasné ohrožení, které je často více děsivé než konkrétní nebezpečí.
Inspirace skutečnými událostmi
Výchozí situaci, tedy zneklidňující pohled neznámého člověka, vychází se skutečného zážitku Václava Kadrnky. „Ještě jako student FAMU jsem cestoval z festivalu v Rotterdamu, a podobnou oční výměnu na letišti jsem zažil. Dlouho jsem pak přemýšlel, proč jsem od té chvíle zažíval neklid, proč na mě dopadl strach,“ vzpomíná. Scenáristova sdílená zkušenost přidává filmu na autentičnosti a dodává mu hlubší emocionální vrstvu.
Pomáhají i anonymitu vytvářející roušky, a lokace, většinou ne úplně líbivé oblasti Prahy. „Chtěli jsme město ukázat z jeho temnější, špinavější stránky,“ provádí režisér po místech natáčení. Pomáhá to celkové atmosféře strachu a nejistoty.
Hudba a její role
A přispívá k ní i hudba, o kterou se postaral Jakub Kudláč. Režisér si přál ambientní, do značné míry elektronickou muziku, a skladatel zadání splnil. Byla to pro něj nová zkušenost, většinou totiž u filmů pracuje s orchestrálními plochami. Odskok od zaběhnutého stylu se nicméně vyplatil.
Celkově má film Noční klid ambici zanechat v (připravených) divácích silný dojem. Díky všemu, co už jsme zmínili: lokacím, hudbě, kameře Šimona Dvořáčka, a samozřejmě i dobrým hereckým výkonům.
Související
-
Temné myšlenky lidí kolem sebe nepoznáš, i když se snažíš sebevíc. O tom je film Lesní vrah
Lesní vrah režiséra Radima Špačka téměř přesně rekonstruuje události z roku 2005, kdy mladý muž bez důvodu zabil tři náhodně vybrané lidi.
-
Měli jsme jen jednu šanci, říká režisér snímku Bod obnovy Robert Hloz
Při vzniku nového českého detektivního sci-fi filmu Bod obnovy měli jeho tvůrci velké ambice: chtěli vytvořit film, který tu ještě nebyl.
-
Metoda Markovič: Hojer, Manželé Stodolovi nebo Matematika zločinu. Jak se mění české kriminálky?
Saša Michailidis se ptá publicistky a dramaturgyně festivalu Serial Killer Táni Zabloudilové a ředitele vývoje obsahu TV Nova a producenta Michala Reitlera.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.