Mozart, Ostrčil, Bellini, Wagner… Nová sezóna Opery Národního divadla bude opět rozmanitá, slibuje umělecký ředitel Per Boye Hansen
Plány souboru Opery Národního divadla a Státní opery v Praze pro nadcházející 143. divadelní sezónu zjišťoval Daniel Jäger
Plány souboru Opery Národního divadla a Státní opery v Praze pro nadcházející 143. divadelní sezónu. Uvést mají například zapomenuté dílo Otakara Ostrčila Legenda z Erinu, nebo Wagnerovo Zlato Rýna, kterým odstartuje projekt kompletní realizace tetralogie Prsten Nibelungův.
Národní divadlo v Praze zveřejnilo plány pro svou nadcházející 143. divadelní sezonu. Nabídne v ní celkem 19 premiér, na repertoáru zůstane dalších 60 inscenací. Činohra uvede například Ovidiovy Proměny nebo Ibsenovu Hedu Gablerovou, soubor baletu připravuje choreografii Johna Neumeiera s názvem Liliom nebo Balanchinův večer s názvem Who Cares? Laterna magika bude po dobu rekonstrukce Nové scény uvádět své inscenace ve Stavovském divadle a v La Fabrice. Tam Radim Vizváry představí například komorní příběh o radostech a starostech seniorů s názvem V parku. A co chystá soubor opery?
V čele Opery Národního divadla a Státní opery stojí od roku 2019 v pozici uměleckého ředitele norský manažer Per Boye Hansen: „Byla a je to pro mne stále velmi fascinující cesta. Ze začátku jsme se potýkali s řadou problémů v souvislosti s pandemií covidu, ale myslím, že jsme vše úspěšně překonali. Postupně se zlepšila kvalita ve všech složkách, což dokazuje i sezóna, která právě probíhá, otevíráme se více mezinárodní spolupráci. V repertoáru reflektujeme bohatou historii této země, vše se snažíme dávat do souvislostí. Osobně Prahu miluji, opera a hudba jsou tady opravdu silně zakořeněny v celé společnosti. Myslím, že je úžasné hrát v jednu chvíli hned na třech scénách – v Národním divadle, Stavovském divadle a ve Státní opeře. To žádný jiný operní dům v Evropě nemá.“
A jaká tedy bude příští sezóně v Opeře Národního divadla a Státní opery? „Bude opět rozmanitá. Zahájíme ji Mozartem, který se po dlouhé době vrátí na scénu Státní opery. Půjde o operu Idomeneo. V titulní roli se představí americký tenorista Evan LeRoy Johnson, který teď nedávno v Praze vytvořil Iásona v opeře Médea. A naše sólistka Arnhejdyr Ejryksdótyr vytvoří kalhotkovou roli Idamanta. Čeká nás i jeden mimořádný projekt z oblasti české opery 1. poloviny 20. století. Vrátí se také režisérka Alice Nellis, která ve Stavovském divadle připraví Purcellovu operu Dido a Aeneas, a přivítáme také Barboru Horákovou Joly, která ve Státní opeře nastuduje Poulencovu operu Dialogy karmelitek. A připojíme se také k evropským wagnerovským oslavám nastudujeme Parsifala a zahájíme projekt Prsten Nibelungův. A nezapomínáme ani na malé operní diváky – v Praze poprvé zazní Trojanův Kolotoč.“
Per Boye Hansen na přípravě nové sezóny úzce spolupracoval se dvěma hudebními řediteli. Plány pro Operu Národního divadla v rozhovoru přibližuje hudební ředitel Robert Jindra.
Soubor Státní opery vstoupí do nové sezóny s novým hudebním ředitelem, bude jím německý dirigent Hermann Bäumer: „Rád bych navázal na svou dosavadní spolupráci s tímto skvělým souborem, před časem jsme společně uvedli Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu. V příští sezóně v Praze nastuduji Belliniho Normu, půjde o koncertní provedení. Toto dílo považuji za milník v dějinách hudebního divadla. Dále se jako dirigent zaměřím na verdiovské tituly Nabucca, Otella a Macbetha. Verdi věděl, lépe než kterýkoli jiný skladatel, jak podpořit brilantní vokální linky jasně formulovaným orchestrem. A ve všech těchto dílech se to jasně zrcadlí. Jsem také velmi potěšen, že budu moci dirigovat Humperdinckovu operu Jeníček a Mařenka, a především Dvořákovu Rusalku, kterou mám v repertoáru řadu let a neustále mne fascinuje svou magickou hudbou. Ještě, než se ujmu postu hudebního ředitele, ale nastuduji v červnu operu Král Lear od Ariberta Reimanna, to bude pro soubor Státní opery velká výzva.“
Poslechněte si reportáž Daniela Jägera, který hovořil s uměleckým šéfem Opery Národního divadla a Státní opery Perem Boye Hansenem, hudebním ředitelem Robertem Jindrou a novým hudebním ředitelem Státní opery Hermannem Bäumerem.
Související
-
Od srpna 2028 povede pražské Národní divadlo Martin Glaser
Jméno vítěze výběrového řízení dnes zveřejnil ministr kultury Martin Baxa z ODS.
-
Vytvořit operu pro Národní divadlo je pro každého tvůrce velká meta, říká skladatel Jan Kučera
Autor Dona Buosa, hudební skladatel a dirigent Jan Kučera, hovoří nejen o nadcházející derniéře, ale také o velkém koncertu, který připravuje SOČRem.
-
Bojíte se opery, protože je stará, těžká a chlupatá? Přijďte na Adama a Evu, říká režisérka
„Plné ohně, ducha a života,“ těmito slovy kdysi hodnotil Wolfgang Amadeus Mozart Myslivečkovo oratorium Adam a Eva.
Nejposlouchanější
-
Gaius Suetonius Tranquillus: Životopisy císařů. Náhled nejen do soukromí římských vládců
-
Josef Pohl: Kdo je mým soudcem? Jiří Holý v roli muže, který čelí vlastnímu rozsudku
-
Michał Walczak: Amazonie. Hořká komedie ze života mladých herců
-
Boží vůle, Milost, Matka devíti a další povídky zapomenutého moravského prozaika Oskara Jellineka
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.