Po srpnu 68 jsme nechtěli žít méně svobodně než předtím. Poslechněte si koncerty českých hudebních emigrantů
Autorka těchto slov, česká klavíristka Eva Bernáthová, je jednou z pěti osobností, které vám představíme v Poledních koncertech. Všichni tito lidé se stačili ve své vlasti stát umělci prvořadého významu nebo k tomu měli přinejmenším nakročeno. S ohledem na autorská práva nabízíme pouze dva díly z pěti vysílaných.
V jednom případě šlo již dokonce o již o kariéru světovou. Pak ale v přelomových osmičkových rocích naší historie dospěli k rozhodnutí vlast opustit, případně se do ní nevrátit. A znovu ji spatřili až opět coby svobodnou zem po roce 1989. Pětilístek novodobých českých hudebních emigrantů vám představíme ponejvíce snímky na vzácných gramofonových deskách z fonotéky Českého rozhlasu, z nichž některé k nám připutovaly i přes oceán. A z kterých vystupuje i otázka, jakou nenapravitelnou škodu odchodem těchto lidí do ciziny naše kultura utrpěla.
Eva Bernáthová, klavíristka, jejíž pražský sólový debut v Čajkovského Koncert b moll roku 1947 musel pro velkolepý úspěch být opakován, a která do roku 1968, kdy se rozhodla pro emigraci, hrála po celé Evropě, natáčela desky a dostávala za ně prestižní ceny.
Karel Janovický, skladatel, klavírista a dirigent, který měl první hodinu klavíru v pěti letech, nadějný tvůrčí duch, který se po emigraci stal klíčovým pracovníkem BBC v Londýně.
Rafael Kubelík, dirigent a skladatel, který se jako velmi mladý stal úspěšným šéfem České filharmonie a po osvobození v roce 1945 s ní měl velkolepé plány.
Karel Husa, skladatel, dirigent a pedagog, který se rozhodl nevrátit ze studií v Paříži, přijal nabídku vyučovat v USA a tam také zažil největší skladatelské úspěchy, a který se nám představí jako autor výrazově i technicky exponované hudby s výrazným podílem dechových nástrojů na jedné straně, i jako autor intimních písní vzdávajících poctu folklóru rodné země.
Rudolf Firkušný, klavírista, který si během druhé světové války vybudoval světové jméno a po ní se mohl stát vlajkovou lodí československé kultury, a který na jednom z prvních koncertů v USA hrál Koncert g moll Antonína Dvořáka.
Čtěte také
Za Rafaelem Kubelíkem se pak vydáme i v pátečním Koncertu klasika 13. srpna. Zazní legendární záznam provedení Smetanovy Mé vlasti z roku 1990, kdy Kubelík po více než čtyřiceti letech stanul v čele České filharmonie. A uslyšíte také několik unikátních snímků, které dobře dokumentují jeho oduševnělý vtip, energický šarm a hluboký rozhled; Rafael Kubelík promluví na záběrech z let 1938 a 1945. A také v úryvku ze zpravodajství Československého rozhlasu z 8. dubna 1990, kde si zpřítomníme Kubelíkův přílet na ruzyňské letiště.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka