Pepper Adams – Barytonsaxofon jako býk 1/4
Původně se jmenoval Park Adams, ale od dětství mu nikdo neřekl jinak, než Pepper. Dětství prožil na venkově, pubertu už absolvoval v New Yorku. Autoritu si vydobyl muzikálností.
1. díl, 2. díl, 3. díl, 4. díl
Nejprve se učil na klarinet, pak přešel na sopránsasaxofon a na tenora. Jako teenager už zakotvil u barytonsaxofonu. Byl to muž mnoha paradoxů. Menší a hubený běloch, vynikal v černošských skupinách svou expresivitou.
V poslední větě Exupéryho Malého prince moudrá liška konstatuje: „Co je důležité, je očím neviditelné“. Zatímco nejslavnější barytonsaxofonista, dlouhán Gerry Mulligan (1927-1996) elegantně vtančil do dveří, subtilní Pepper Adams (1930-1986) to při svém příchodu „bral i s futrem“. Pepperovi Adamsovi od mládí imponoval drsný tenorsaxofonista Coleman Hawkins a pak až brutální barytonsaxofonista orchestru Duka Ellingtona Harry Carney. Léta letoucí Pepper Adams hrával v saxofonových sekcích orchestrů Stana Kentona, Bennyho Goodmana, Quincyho Jonese a hlavně v bigbandu Thad Jones/Mel Lewis.
V poslední dekádě své hudební cesty sóloval na nejlepších nahrávkách vlastních kvartetů. Z tohoto Adamsova vrcholného období čerpá triptych „Jazzisimo“, završený čtvrtým dílem, kde jeho skladby zazpívá mladá zpěvačka Alexis Cole.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka