Audiodějiny jazzu: Nekompromisní nástup swingu

Benny Goodman, The Gang's All Here
Benny Goodman, The Gang's All Here

I když hospodářská krize těžce poznamenala společenský život ve Spojených státech, a nejen tam, bylo zřejmé, že dominantním stylem zábavní hudby se měl stát pro příští léta swing.

Audiodějiny jazzu vysíláme vždy první dva pátky v měsíci v pořadu Jazzofon od 9:00. Zobrazit všechny díly.

Swing nabízel celou paletu možností: od unylé kavárenské taneční hudby až po dravou muziku vycházející z těch nejlepších tradic předchozích etap nedlouhé historie jazzu.

Bylo samozřejmostí, že vedoucí úlohu opět hráli zkušení hudebníci, většinou třicátníci, kteří dozrávali ve špičkových orchestrech nedávné minulosti. Platilo to pro bílé i černé muzikanty; jména jako Duke Ellington, bratři Dorseyové, Fletcher Henderson, Benny Goodman, brzy nato Count Basie, Artie Shaw, Earl Hines, Bob Crosby, „nezničitelný“ Louis Armastrong, Glenn Miller, Teddy Wilson, to byla generace nejen virtuózních sólistů, ale především přicházející vlna bandleaderů dokonale znalých věci, tedy jak po stránce umělecké, tak po té neméně důležité stránce obchodní.

Jazzofon přinese výběr typických nahrávek z let 1932 až 1935, kdy velkokapelový swing dozrál do své vrcholné podoby. A nebojte se, nebudou to jen „notoricky“ známé tituly.

Orchestr Duke Ellingtona v roce 1933: