Palác elektřiny plný umění. Na Malé Straně se otevírá nová galerie Kunsthalle Praha
Zengerovu transformační a usměrňovací stanici na Klárově navrhl architekt Vilém Kvasnička v roce 1929. Její industriální prostory velmi promyšleně zahalil do klasicistního hávu, aby přirozeněji zapadla do historického prostředí Malé Strany. Takové pojetí v té době ale nebylo úplně samozřejmé.
,,Je to budova, která už tehdy vypadala daleko víc jako muzeum než jako měnírna. Uvnitř ale byla plná velkých strojů, těžkého provozu a špičkové technologie pro svůj čas,” říká o bývalé trafostanici a dnešní galerii Kunsthalle Praha její ředitelka Ivana Goossen.
Při přeměně trafostanice v moderní galerii tak bylo důležité ochránit původní fasády a významné vnitřní prvky budovy. Návštěvníci Kunsthalle kromě zrekonstruovaného exteriéru uchvátí i zachované a repasované části industriálního interiéru. Podle architektů galerie Jana Schindlera a Zuzany Drahotové ze studia Schindler Seko byla právě práce s fasádou na projektu to nejtěžší: ,,Naším přáním bylo napojit stávající fasády nějakým logickým, smysluplným uspořádáním. Takže například okna ve vstupní hale jsou přesně navázána na novou podlahu a vypadá to, jako kdyby to původní architekt takto zamýšlel.”
Významu historie budovy a jejímu účelu se budou věnovat také výstavy, kterými Kunsthalle zahájí svou činnost. První nese název KINETISMUS: 100 let elektřiny v umění.
Druhá expozice, kterou Kunsthalle představí bude Zengerova transformační stanice: Elektřina ve městě, elektřina v architektuře. ,,Nechceme zapomenout minulost té budovy a tento trochu dokumentární projekt vysvětluje, co znamenala taková trafostanice v meziválečném období,” popisuje druhou výstavu hlavní kurátorka Kunsthalle Christelle Havranek.
Kunsthalle Praha se veřejnosti otevře 22. února. Galerie chce svůj program postavit na krátkodobých výstavách současného a moderního umění a jejím cílem je i propojení české a mezinárodní umělecké scény. Zároveň chce být místem pro pořádání různých kulturní eventů – například koncertů a představení. A co všechno v galerii najdete? Tři rozsáhlé galerijní prostory, design shop, bistro i kavárnu a terasu s výhledem na Petřín a Pražský hrad…
Související
-
Dobré vztahy pomáhají tvořit silné sbírky, říká ředitel Moravské galerie Jan Press
Varovali jej, že vizi Moravské galerie v Brně už není možné dál posunout. Ukázalo se, že opak je pravdou. Ředitelem této instituce se Jan Press stal před devíti lety.
-
Když jsem měl v malování problém, šel jsem do galerie. Tam jsem se poučil, říká výtvarník Moucha
Když v osmdesátých letech nevěděl, kudy kam, vydal se na pouť do Santiaga de Compostela. „Po cestě jsem zapomněl, na co jsem se to vlastně ptal,“ říká Miloslav Moucha.
-
Muž, který přenesl do galerie vědu. Chci divákům ukázat geologický čas, říká fotograf Jan Dotřel
Doma má kompletní diskografii Pink Floyd a je náruživým čtenářem bookletů. Sleduje dění v galeriích a v Praze dává dohromady výstavy propojující vědu a výtvarné umění.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...