Otcovství mi přineslo jemnost i empatii. Mít dítě je zážitek, který se snažím zpracovat napříč tvorbou, říká režisér Petr Boháč
Baví vás hra v kostky, máte názor na některé z ekologických témat a chcete si ho zkonfrontovat s performery, kteří dávají zábavný tvar nejpalčivějším problémům definovaným organizací Greenpeace? Pak se stavte v Paláci Akropolis na večeru zvaném Art Casino. Hra o budoucnost, za kterou stojí bohemista, režisér a dramaturg Petr Boháč. S Markétou Kaňkovou ale ve Vizitce mluvil i o tom, jak těžce jako otec malého syna snáší křivdy spáchané na dětech.
Jsem jako chameleon, v jisté chvíli prostě začnu žít nový život, říká o sobě Petr Boháč. Učil se na elektrikáře a závodně hrál fotbal. Pak ale zjistil, že na ligu to nebude, a vrhnul se na knihy. Začal číst texty Jiřího Koláře a za tři roky už studoval bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Do světa divadla ho záhy vtáhla jeho životní partnerka Miřenka Čechová. „Přetrhal jsem vazby s literaturou a teď se vyjadřuju divadlem,“ konstatuje. Pravda je to ale jen částečně, ve Vizitce například popsal, jak přemýšlí nad zpracováním příběhů kontroverzních spisovatelů Louise-Ferdinanda Célina a Jakuba Demla. „Célinova trilogie o vlastním exilu je vlastně přemýšlení o lidskosti, o tom, co se stane z člověka, když válka oholí život na nejnižší pudy,“ míní.
Vsaď na červenou a přispěj na obnovu krajiny
Petr Boháč se dlouhodobě zabývá tématem sázky, náhody a také možnostmi experimentálního divadla. I proto pro prostor Paláce Akropolis připravil netradiční projekt s názvem Art Casino. Hra o budoucnost, v níž, inspirován svým oblíbeným pokerem, zavede publikum do herny plné rulety, karet a kostek. Hrát se tu bude o budoucnost krajiny, přičemž polovina „prohraných“ peněz půjde na podporu organizace Živá krajina. Zájem o ekologická témata a možnosti jejich zpracování na divadle na Petra Boháče „přeskočil“ z debat s jeho partnerkou, choreografkou a tanečnicí Miřenkou Čechovou, která s podobnými náměty často pracuje. „Viděl jsem několik inscenací, které se ekologií zabývaly, ale byly to agitky, a já si myslím, že agitky na divadlo nepatří. Řekl jsem si, že téma zpracuju víc kontroverzně, a tak jsem spojil ekologii s casinem,“ popisuje edukativně a zároveň ironicky pojatý koncept.
Velkým tématem je pro Petra Boháče také otcovství, respektive potřeba chránit děti před fyzickým i psychickým násilím a křivdami. „Když se nám s Miřenkou narodilo dítě, začal jsem na svět nahlížet jiným způsobem. Z toxického muže se měním v jemnější a empatičtější osobu, je to pro mě zážitek, který se snažím ve své tvorbě zpracovat na různých úrovních,“ říká.
Zdrojem poznání mu byla i osobní zkušenost tanečnice a choreografky Markéty Vacovské, která v krátkém sledu přišla o malá dvojčata a ze své zkušenosti vytvořila choreografii Odloučení. I proto bude mít příští rok premiéru první díl Boháčovy trilogie o zrození vycházející z příběhu Panny Marie (hlavní roli tu dostane tanečnice a choreografka Markéta Jandová) a režisér by byl rád, kdyby tento projekt svým ženským pohledem přispěl ke zklidnění rozbouřených časů. Na září pak chystá s Orchestrem Berg a Markétou Cukrovou komorní operu, jejímž tématem je právě dětská křehkost a zranitelnost.
Související
-
Odolnost je téma, které rezonuje i na severu, zachytit ho tancem mi dává smysl, říká choreografka
Kde vzít sílu na všechny lidské útrapy? Co všechno je vlastně člověk schopný fyzicky a psychicky zvládnout? I to je dlouhodobým tématem choreografky Markéty Vacovské.
-
Bolest je stále vnímaná jako vstupenka do komunity vysokého umění, říká tanečnice Miřenka Čechová
Jako hledání toho, kým a čím byla, než se jí narodil syn, vnímá Miřenka Čechová svůj román Baletky o krutém světě klasického baletu.
-
Nehodnotním, jestli mí studenti zpívají nádherně. Řeším především zdraví tónu, říká Markéta Cukrová
Mezzosopranistka Markéta Cukrová se kromě aktivního zpěvu věnuje i pedagogické činnosti. Ve Vizitce o tom mluvila s Danielem Jägerem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka