Nehodnotním, jestli mí studenti zpívají nádherně. Řeším především zdraví tónu, říká Markéta Cukrová

26. srpen 2020

Začínala na staré hudbě, specializuje se na hudbu barokní, ale zpívá také repertoár z období romantismu či současnosti. Mezzosopranistka Markéta Cukrová se však kromě aktivního zpěvu věnuje i pedagogické činnosti. Ve Vizitce o tom mluvila s Danielem Jägerem.

Ke knize Skutečný zpěv, kterou nakonec sama přeložila do češtiny, se Markéta Cukrová dostala přes svou žačku. Knížku do hodiny přinesla jako inspirační zdroj s tím, že zná její německý a anglický překlad. Když si Cukrová text prolistovala, došlo jí, že něco takového se bude jako pedagogické vodítko hodit i jí jako učitelce, potažmo ostatním studentům. 

Oratorium Král David Arthura Honeggera znělo v Ostravě na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka - Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová

„Autorka knížky Margreet Honig se zaměřuje na psychické a fyzické zdraví pěvce, na hledání zdravého tónu bez tlaku a násilí. To je velmi důležité a málo se to u nás zdůrazňuje, popisuje sílu textu nizozemské pěvkyně a dlouholeté pedagožky zpěvu. Důležitý je při tom také fakt, že s každým žákem je třeba pracovat individuálně a připravit mu jiná hlasová cvičení. Proto v knize od Honig žádné „univerzální fígle nenajdeme. 

Mezzosopranistka Markéta Cukrová

Jak Markéta Cukrová ve Vizitce řekla, kniha paní Honig zcela převrátila její pohled na pedagogiku. „Před tím jsem byla často lehkomyslná, pouze jsem analyzovala zpěv studentů a vymýšlela řešení. Teď jsem si ale uvědomila, že musím postavit nějakou filozofii, u které budou studenti vědět, že ji u mě najdou. Změnilo to moji sluchovou analýzu, přestávám poslouchat, jestli studenti zpívají nádherně, a už vnímám jen zdraví tónu. My učitelé můžeme řešit jen správné dýchání a správné vytváření tónu, estetická kritéria si pak každý tvoří sám, vysvětluje Cukrová. 

Sama titul z Akademie múzických umění nemá, zcela mimo instituce docházela na hodiny k pěvkyni Marii Urbanové. „Bylo to pět formativních let, naučila mě všechno, co umím,konstatuje. Urbanová si, podobně jako Honig, všímala, jak moc anebo málo zdravý tón její žáci vytvářejí a také v jaké kondici se nachází jejich těla. Být fit je pro profesionálního pěvce naprosto klíčové, tělo je totiž kvůli kvalitnímu tónu třeba držet uvolněné i v momentě největšího stresu.

Poslechněte si celou Vizitku, ve které Markéta Cukrová mluví o tom, co ji naučila interpretace staré hudby a proč už s ní končí, i o svých dalších plánech. 

Spustit audio