Ostrovy jako hudební laboratoře. Na Jamajku, Haiti nebo Sardinii zve Petr Dorůžka

31. srpen 2018

Na ostrovech se kvůli izolaci udrží hudební styly, které jinde vymizely, a díky námořním kontaktům s jinými kulturami tam vznikají jedinečné skladby a písně.

Čtěte takéPřístavy jako kolébky hudebních stylů. Do Hamburku i Buenos Aires zve Petr Dorůžka

Každý ostrov oddělený od zbytku světa mořem můžeme chápat jako unikátní hudební laboratoř. Na Jamajce se zrodilo reggae, na Korsice i Sardinii se dodnes pěstuje archaická polyfonie. Neméně unikátní styly najdeme v Indonésii, na Sicílii a pozornost zaslouží i britské ostrovy.  Mají tedy hudební styly z ostrovů nějaký jednotící rys, když vlastně každý z nich reprezentuje samostatnou hudební kulturu? Společným prvkem je například to, že uprostřed expandující civilizace fungují jako dobře chráněný trezor, v němž jsou bezpečně uchovány tradice, které jinde mizí.

Specifické hudební tradice žijí i na ostrově Hispaniola – druhém největším ostrově Karibského moře a současně místě, kde se vylodila první výprava Kryštofa Kolumba. Ostrov je dnes rozdělen na dva státní útvary: Haiti a Dominikánskou republiku, ze které pochází hudebnice a performerka Irka Mateo. V době, kdy k americkým břehům připlouvaly první evropské lodě, byla Hispaniola a některé další karibské ostrovy domovem indiánského etnika Taíno, ze kterého Irka Mateo pochází. Kořeny její hudby tedy sahají až do předkoloniální éry. Její skladby ovšem znějí zcela současně, na čemž má svůj podíl i zpěvaččina doprovodná skupina La Tirindanga, složená z perkusí, kytary a akordeonu.

Spustit audio

Související