„Ale to jsem napsal já!“ O skladbách, v nichž si skladatel půjčil nápad někoho jiného
Zcizení nehmotného vlastnictví, třeba melodie, je podle autorského práva nelegální, ale jsou tu výjimky. Třeba píšete-li variace, můžete použít téma, které vymyslel váš kolega, a on to bude dokonce brát jako poctu. Nebo někdo vaše dílo upraví pro jiné nástrojové obsazení a vy budete rádi, že bude skladba žít dále, v jiné podobě.
Cizí myšlenku můžete i citovat. Na to jsou nějaká pravidla, třeba, že citace nesmí být delší než to, co jste vymysleli vy, ale postmoderní doba se citáty jen hemží, a ne jenom v hudbě. Ve Stuttgartu stojí muzejní budova celá slepená z citátů jiných staveb. Opery stojí na originálních libretech, ale není výjimkou, že skladatel zkomponuje operu na libreto, které vzniklo pro někoho jiného.
Na Metastasiova libreta se skladatelé svého času vrhali jako sršni. A taky se několikrát stalo, že jeden skladatel začal dílo, které nemohl dokončit. Nebo nechtěl. A přišel jiný a dotáhl ho do konce. Ku prospěchu věci, nebo proti němu. Má smysl dokončovat Nedokončenou? Toho všeho se dotkneme v Poledních koncertech.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
O. Henry: Vánoce na objednávku. Když bohatý zlatokop zatouží o Vánocích obdarovat maličké
-
Charles Dickens: Vánoční koleda čili Vánoční povídka s duchy. Dojemná proměna lidského srdce
-
Peter Turrini: Josef a Marie. Štědrovečerní příběh dvou důchodců
-
Hans Christian Andersen: Sněhová královna. Slavná pohádka o nebezpečné výpravě malé holčičky
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.