Richard Brautigan: V melounovém cukru. Psychedelický román, který uchvátil generaci hippies
Melounový cukr není žádné alternativní sladidlo, ale hmotný i nehmotný stavební materiál, z něhož je zhotoven svět, slunce a především kniha Richarda Brautigana. Poetickou prózu s prvky černé grotesky, dada a surrealismu pro rozhlas upravil a natočil režisér Dimitrij Dudík, který do pětidílné četby obsadil herce Martina Myšičku, Marka Holého, Ivana Řezáče a Lucii Černíkovou. Poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání. Pořad není vhodný pro děti a mladistvé.
Kniha V melounovém cukru Richarda Brautigana byla v 80. letech prvním spisovatelovým dílem, které se dostalo do Československa. Mnohoznačné vyprávění o komuně jáMOR (iDEATH), kde vše je tvořeno melounovým cukrem, kam se jde přes Zapomenuté podniky a kde má každý den jinou barvu, má sice vypravěčku Margaret, místo klasického vyprávění však přináší sled barevných, poetických, místy až nonsensových obrazů. V melounovém cukru lze číst jako pohádku, psychedelický sen či společensko-kritickou alegorii.
Navenek sláva, uvnitř zoufalství a žal
Brautiganovo vyprávění však není sladké jako název knihy. Zrcadlí se v něm autorův život, navenek sláva a úspěch, uvnitř zoufalství a žal. Dadaista, surrealista, psychedelik, postmodernista, beatnik, hippie. Tím vším byl a zároveň nebyl americký spisovatel Richard Brautigan. Narozen 1935, věkově tedy mezi nejslavnějšími příslušníky beat generation a generace hippies, nepatřil ani k jednomu z hnutí, byť si ho obě chtěla přivlastnit.
V melounovém cukru se skutky dály a naplňovaly, jako se můj život děje a naplňuje v melounovém cukru.
Vyrůstal v bezútěšném rodinném prostředí: Nejhorší Brautiganův zážitek z dětství údajně byl, když ho matka nechala dva dny samotného s dvouletou sestrou v motelu. Spisovatel celý život trpěl psychickými problémy, zejména depresemi, paranoiou a schizofrenií, které vyústily v sebevraždu v roce 1984. Bylo mu čtyřicet devět let.
Kultovní dílko generace hippies
Spisovatelskou kariéru zahájil v 50. letech v San Franciscu, kde lidem na ulici rozdával básně. Sympatizoval s beatniky, součástí hnutí se však nestal. V San Franciscu zůstal – s drobnými intermezzy, kdy pobýval např. v Tokiu – po celý život. Byl tedy přímo v centru dění, když se tam v 60. letech sjížděli mladí lidé, kteří hledali svobodu, lásku, mír a drogy.
Psal prózu i poezii. Nejvíc ho proslavily dvě knihy, které vydal ve druhé polovině 60. let: Chytání pstruhů v Americe a V melounovém cukru. První je považována za jeho nejlepší dílo, druhá se stala klíčovou knihou hnutí hippies.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
George Bernard Shaw: Pygmalion. Jiřina Bohdalová a Miloš Kopecký v brilantní irské komedii
-
Charles Dickens: Vánoční koleda čili Vánoční povídka s duchy. Dojemná proměna lidského srdce
-
Hans Christian Andersen: Sněhová královna. Slavná pohádka o nebezpečné výpravě malé holčičky
-
Vánoční vyprávění Sigismunda Boušky, Marka Piętoně, H. Ch. Andersena a Josefa Lady
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.