Nejdůležitější je pro nás etika, spolupracujeme jen s hodnými lidmi, říká Richard Bakeš z galerie Berlínskej model
Na konci 90. let byl Berlín pro Čechy nejdostupnějším velkým městem, kam se dalo jezdit za kulturou. Richard Bakeš a spol. tam při procházkách mapovali prostory, o kterých nebylo jasné, zda slouží jako bar anebo jako galerie. Jako místa setkávání každopádně fungovala bezvadně – a inspirace pro pražskou galerii Berlínskej model byla na světě. O deseti letech existence prostoru i o angažovanosti výtvarného umění mluvil Richard Bakeš ve Vizitce s Markétou Kaňkovou.
Koncept berlínských „kutlochů“, napůl barů, napůl designových studí, zcela odpovídal Bakešově vidění kulturního světa jako platformy pro sdílení společných hodnot. V domovských Holešovicích tak později spoluzaložil galerii Berlínskej model, která nedávno oslavila deset let fungování. Za grafickou úpravu knihy reflektující činnost tohoto podniku dostal Richard Bakeš nedávno cenu pro nejkrásnější knihu roku.
Dnes patří Berlínskej model mezi respektovaná místa české galerijní scény a funguje i díky systému grantů. Z počátku byl ale v podstatě neviditelný, galerie neměla štít a fungovala na nízkorozpočtovém principu „udělej si sám“.
Na vernisáže spřátelených umělců ale – na rozdíl od dalších výstavních dní – nicméně už tehdy chodilo sto lidí. I proto se provozovatelé galerie rozhodli, že výstavy potrvají právě jen jeden den. Návštěvníci si intenzivně užili umění a za týden v galerii visela nová výstava. Dodnes jich Berlínskej model zvládl zorganizovat přes tři stovky, zběsilé tempo ale zkrotil covid a v pomalejším módu už asi galerie zůstane. Vizuální umění tehdy v galerii propojili s kulinářským zážitkem, k vernisáži se podávalo jídlo připravené vystavujícím umělcem. „Někdo vařil složité pokrmy, další zase koupil plato jablek. Jídlo je obřad, spojit ho s uměním je pozitivní věc,“ míní Richard Bakeš. „Spousta lidí mi před vernisáží psávala, co bude k jídlu, až jsem pochyboval, jestli je vůbec zajímá umění.“
Smýšlíš-li podobně, založ stranu
O dramaturgii Modelu se Bakeš stará s týmem lidi, do kterého spadá i jeho manželka, výtvarnice Lenka. Společně působí také ve studiu Sharp Objects, což je kreativní agentura starající se převážně o vizuální komunikaci kulturních a ekologických subjektů. Právě témata jako ekologie, sociální spravedlnost anebo svoboda slova během rozhovoru s Richardem Bakešem padala opakovaně.
„Nejdůležitější je pro nás etika. Spolupracujeme s hodnými lidmi, děláme projekty, které jsou kritické ke kapitalismu,“ shrnuje. I v současné době spící umělecká skupina Guma Guar, jíž je spolu s Milanem Mikuláštíkem a Danielem Vlčkem členem, má levicové smýšlení, Bakeš ho ale vnímá spíš jako protiváhu vůči převládajícím tendencím ve společnosti. „O vstupu do politiky jsem neuvažoval, mým jazykem je umění. Ale myslím si, že by mělo smysl, aby lidi uvažující jako já stranu založili, kvalitní levice se zaměřením na ekologické a sociální problémy tady chybí.“
V rozhovoru nastínil také aktuální plány galerie. Přes léto v ní bude vystavovat dánský progresivní malíř Kristian Touborg, na podzim se pak chystá třetí ročník přehlídky Sumo. V galeriích spojených v Alianci galerií současného umění se představí partnerské instituce ze zahraničí tak, aby návštěvníci měli představu o aktuálních tendencích mimo ČR. Na základě této akce pak čeští galeristé mohou dostat šanci představit své aktivity v cizině.
Související
-
Nejkrásnější české knihy roku 2021. Ceny získal fotograficko-literární dokument nebo Zvukárium
Jaké jsou ty nejkrásnější odborné, beletristické, dětské, edukativní či výtvarné knihy loňského roku?
-
Bez grafického bienále v Brně ztrácíme kontakt se světem i část kulturního dědictví
Saša Michailidis mluví s prorektorem UMPRUM Radkem Sidunem a grafickým designérem Tomášem Celiznou, který působí v nizozemském Amsterdamu.
-
Deziluzivní zkoumání. Magnesii Literu 2022 získal Klusákův Gott a Bilerova Destrukce
Z rekordních 503 přihlášených titulů vybírali porotci jedenadvacátého ročníku literárních cen Magnesia Litera ty nejlepší knihy loňského roku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.
Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu


Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET
Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser