Na konci světa a v rouše beránčím
Režijní debut bývalého anglického herce Francise Lee Na konci světa je už od jednoho z prvních uvedení na festivalu v Sundance cejchován označením “novodobé Zkrocené hory“.
Film se odehrává na pláních Yorkshiru, kde mladý farmář Johnny Saxby dře na rodinné farmě svého otce, fyzicky handicapovaného po prodělané mrtvici. Johnnyho život se zásadně změní po příchodu rumunského migranta Gheorgheho, který začne na rodinné usedlosti vypomáhat. Provolání typu “Zkrocená hora na yorkshirských vřesovištích“ bohužel naznačuje poněkud zjednodušené čtení snímku a snahu o zbytečné zatraktivnění filmu z marketingového hlediska.
Z části autobiografický příběh režiséra se koncentrovaně soustředí na citově tápajícího protagonistu a pozvolna se rodící nový milostný vztah, narážející na Johnnyho nestálou povahu a upjaté konvence anglického venkova. Příběh je vystavěn především na vývoji hlavního hrdiny, ke kterému si divák v průběhu filmu nachází cestu. Homofobie zde však není výrazněji akcentována. Na rozdíl od Zkrocené hory, kde vztah nemohl existovat kvůli prostředí a době, ve které se odehrával, Na konci světa poskytuje svým hrdinům naději do budoucna. Film výrazněji reflektuje vzrůstající tendence xenofobních názorů v problematice migrantů, stále palčivého tématu nejenom pro současnou Velkou Británii, spíš než nepochopení sexuální odlišnosti lidmi žijícími mimo velká města. Propukající cit mezi dvěma mladými muži není zdrojem konfliktu ani u postav otce a babičky, kteří si uvědomují svou existenční závislost na Johnnym. Gheorgheho pozitivní vliv na Johnnyho je patrný, a tak jeho pobyt na farmě nehodnotí. Snímek tak přináší autentický pohled na gay vztahy mimo prostřední velkých měst, které v oblasti filmových příběhů nevídáme často.
Charakter vztahu ústřední dvojice je podpořen nehostinným prostředím anglických plání, jako vystřižených z románů sester Brontëových. Celý film vznikal v autentickém prostředí, kde režisér vyrůstal a jeho rodina dodnes žije. Herci byli podrobeni intenzivní přípravě na natáčení, během níž si osvojili nejrůznější práce na farmě - od očkování zvířat přes stříhání ovcí až po rození mláďat. Účast samotných herců, kteří se během natáčení nenechali nikým zastoupit v sekvencích znázorňujících celou škálu farmářských činností, posiluje dojem autenticity. Budování charakterů a jejich přirozené fungování v krajině, jíž se stávají součástí, zde v tomto filmu dominuje. Téměř celý snímek se obejde bez hudby a dojem drsné severské krajiny film kromě obrazu dotváří i bohatou škálou zvuků. Neutichající poryvy větru, ptačí skřehotání či zvuky praskajícího ohně neustále provázejí hrdiny v bohem zapomenuté krajině, jakoby skutečně kdesi na konci světa. Kamera téměř neopouští hlavní hrdiny, činí tak jen v několika málo případech, kdy skrze záběry krajiny demonstruje emocionální rozpoložení postav. Scény jako je ta, v níž Georghe odřeže kůži z mrtvého beránka a navleče ji osiřelému jehněti, které vzápětí přijímá za své ovce s uhynulým mládětem, důmyslně symbolizují situaci lidských postav. V tomto případě odvrženého jedince, který nachází náhradní rodinu daleko od domova.
Film poskytuje vděčné úlohy jak začínajícím hercům Joshovi O'Connorovi a Alecu Secareanu, tak i starším etablovaným britským hercům Ianu Hartovi a Gemmě Jones v roli otce a babičky Johnnyho. Obsazením věkem vzdálených protagonistů snímek zdařile buduje dojem mezigeneračního napětí. Pozornost na sebe ale od začátku strhává především Josh O´Connor, se svou působivou proměnou z uzavřeného chlapce s věčně sklopenou hlavou v sebevědomého a citlivého jedince. Hlavní hvězdou snímku je ale samotný režisér Francis Lee, jehož filmařsky velmi vyzrálý debut se stal po právu loňskou festivalovou senzací promítanou přes Sundance, Berlinale až po Karlovy Vary. Kromě toho, že film nabourává vžité stereotypy o gayích, posouvá celou tématiku o stupeň jinam, a k utvoření páru dochází i navzdory nepřátelským podmínkám. Především ale vypráví zcela univerzální a upřímnou love story o tom, že když potkáme někoho nového a zamilujeme se, pocity úzkosti i radosti prožíváme všichni stejně bez rozdílu. Na konci svého filmu potom výmluvně artikuluje, že od Zkrocené hory jsme se dostali zase o něco dál a šťastnému konci jakéhokoliv páru dnes nemusí stát nic v cestě.
Queer film zažívá silný rok. Přinášíme univerzální love story, říká režisér filmu God's Own Country
Moonlight od režiséra Barryho Jenkinse získal Oscara a letošek je výrazný na filmy s LGBT tématy, které svými silnými příběhy dalece přesahují gay a lesbické publikum a oslovují diváky s jakoukoli sexuální identitou.
Na konci světa (God's Own Country, Velká Británie, 2017) Scénář a režie: Francis Lee. Kamera: Joshua James Richards. Hudba: Dustin O'Halloran, Adam Wiltzie. Hrají: Josh O'Connor, Alec Secareanu, Gemma Jones, Ian Hart ad. 104 min., distribuce: AČFK (premiéra v ČR: 25.01.2018)
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.