Mussorgského Obrázky z výstavy dostaly v Berlíně roztančenou podobu
Deset obrazů, devítičlenný orchestr a osm tanečníků. Dílo Obrázky z výstavy ruského skladatele Modesta Mussorgského se v berlínském muzeu Hamburger Bahnhof potkává s beatboxem.
Původně jde o klavírní suitu, která hudebně popisuje několik obrazů z posmrtné výstavy Viktora Hartmanna, skladatelova dlouholetého přítele. Berlínská taneční skupina Flying Steps, která se zaměřuje na break dance a současný tanec, dodala dílu nový rozměr. Představení s názvem Flying Pictures, v překladu Létající obrazy, má demonstrovat soudobé pojetí tohoto opusu. Nebojí se do něj začlenit moderní orchestraci, umění beatboxu, soudobý balet a breakdance, tedy točení na hlavách, akrobatické skoky i vtipně důslednou choreografii. A to vše se navíc potká na jednom pódiu.
Mussorgsky po 150 letech stále inspiruje
Podle kreativního ředitele skupiny Flying Steps a uměleckého vedoucího aktuálního představení, Vartana Bassila, byly přípravy před samotnou realizací dlouhé. Výsledek ale označuje za vydařené moderní dílo propracovaného do posledního detailu, hotový Gesamtkunstwerk.
„Nosil jsem tu myšlenku v hlavě už čtyři roky, ale byl jsem zaneprázdněný jinými projekty. Tehdy přišel od producentů nápad udělat něco, do čeho bychom zapojili orchestr. Měli už hudební koncept, podle kterého měl hrát orchestr beaty společně s bicím automatem. A teprve pak jsme přemýšleli, které dílo bychom mohli takto zpracovat. Narazili jsme na Obrázky z výstavy od Modesta Mussorgského. Začal jsem pátrat, proč se to tak jmenuje. Přečetl jsem si jednotlivé příběhy a něco o historii díla. A to mě dost inspirovalo a fascinovalo. Říkal jsem si, že je až neuvěřitelné, že i po 150 letech je to téma, které stále přináší nápady. Po smrti Viktora Hartmanna tedy nic neskončilo, ale naopak vzniklo něco nového.“
Historické obrázky z naší perspektivy
Mussorgskij hudebně zaznamenal deset obrazů. Mezi ně vnořil krátké promenády i s náladami a pocity, které v něm vzbuzovala díla zesnulého přítele. Dodnes se ale z této exhibice z roku 1874 zachovaly jen dva originály. A když na počátku 20. století přišel Maurice Ravel s bohatší instrumentací Mussorgského díla, hudebně ztvárněné obrazy získaly v novém provedení barevnější rozměr. Přesto, jak popisuje Vartan Bassil, nebylo jednoduché zkomponovat nové aranže tak, aby se v nich odrážel nejen hudební vývoj, ale také pohled na historické dílo ze současné perspektivy.
„Podle mě to byla pro bratry Bhattiovi, kteří znovu komponovali hudbu, velká výzva. Nejtěžší bylo nevzdalovat se moc od tématu. Přemýšleli jsme, co pro nás znamenají tehdejší motivy, jako třeba starý hrad. Jak takový hrad vypadá? Dnes už z nich zbyly jen ruiny, takže z hlediska původní funkce už dnes skoro žádný hrad neexistuje. A když se řekne středověkly hrad, co nám tu chybí? – král a královna. Na nich jsme pak vytvořili choreografii, která popisuje jejich vzájemnou lásku. A takhle jsme se dívali na každý obraz. Naše interpretace snad pomáhá lépe pochopit, co nám chtěl Mussorgskij sdělit,“ přibližuje zakladatel taneční skupiny Flying Steps a také čtyřnásobný mistr světa v breakdance, Vartan Bassil.
Chybějící obrazy doplňuje fantazie
V některých zvukových obrazech je taneční zpracování tak trochu předvídatelné, například v hudebním obraze Hrající si děti nebo Skřítek. U jiných musel Bassil se svým týmem popustit uzdu fantazii, hlavně tam, kde se původní obrazy nedochovaly.
„Pro mě bylo zajímavé si uvědomit, že některé obrázky chybí. Zkrátka nejsou. A tak nás napadlo, co kdybychom si sami vytvořili nové? A tak vznikla spolupráce s bratri Osgemeos. Podle nich vznikl například obraz například Volský povoz. Beatboxer Mandu v něm táhne vozík. Tím jsme chtěli vyjádřit, že takhle zní hudba současnosti, která se vytváří pomocí hudebních smyček. K tomu potřebujete loop station a bez této techniky nevytvoříte nic. Člověk ji musí tahat pořád s sebou, jako ten vozík. A tažný dobytek je v tomhle případě Mandu,“ vysvětluje Vartan Bassil.
Zdroje v graffiti scéně
O umělecké ztvárnění celého představení se postarala sourozenecká dvojice Osgemeos z Brazílie. Vytvořili také postavu B‘Boye, loutku v nadživotní velikosti, oblečenou do džínové bundy s grafitti na zádech, která v průběhu show prochází mezi publikem. Gustavo a Otavio Osgemeos jsou po světě známí spíš jako umělecká dvojice vycházející z hiphopové scény a graffiti scény 80. let Jižní Ameriky. Vytvářejí skulptury, instalace i videoprojekce. Poznáte je podle postav se štíhlými končetinami a žlutou barvou pleti, což má podle nich symbolizovat rozmanitost lidského bytí. To byl jeden z hlavních důvodů, proč je Vartan Bassil přizval ke spolupráci na projektu.
„U nich máte pocit, že jejich příběhy pocházejí z úplně jiného světa. Dělají nejen obrazy, ale také objekty, instalace, zkrátka všechno možné. A to mě inspirovalo. Jejich obrazy vyprávějí příběhy a to je i naším cílem. Můžeme tak vytvořit společně projekt, který bude vzájemně perfektně provázaný,“ vysvětluje umělecký vedoucí projektu Vartan Bassil, který s tanečníky představil svůj první projekt Flying Bach před třemi lety i v Česku.
Související
-
Devadesátky byly v Berlíně ráj. Výstava ukazuje barevný rozkvět i stinné stránky města po pádu Zdi
90. léta představovala pro německé hlavní město obrovský milník, který se teď snaží zmapovat multimediální výstava Nineties nedaleko Alexanderplatzu.
-
Pařížská ulice v dešti. V Berlíně vystavují ikonický obraz impresionismu
Jeden z ikonických obrazů impresionismu je k vidění jen nedaleko za hranicemi; v berlínské státní galerii - Alte Nationalgalerie.
-
Berlín potvrzuje pověst města graffiti. Má první muzeum street artu
V berlínském Schönebergu vzniklo Urban Nation Museum. Zaměřilo se na díla určená původně pro veřejný prostor – od Banksyho po zatím neznámé mladé umělce. A vstup je zdarma.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.