Devadesátky byly v Berlíně ráj. Výstava ukazuje barevný rozkvět i stinné stránky města po pádu Zdi
90. léta představovala pro německé hlavní město obrovský milník, který se teď snaží zmapovat multimediální výstava Nineties nedaleko Alexanderplatzu.
Po pádu Zdi se Berlín vymanil z role šedé myšky mezi metropolemi a proměnil se v barevné město, které žije ze své reputace dodnes. Vznikalo zde techno, undergroundové kluby v bývalých fabrikách praskaly ve švech a umělci z celého světa se zabydlovali ve zdejších opuštěných domech. A to vše s minimálním kapitálem. „Chceme samozřejmě oslovit co nejširší publikum. Bylo by skvělé zaujmout jak ty, kteří v Berlíně tenkrát žili, tak i lidi, kteří do Berlína teprve přicházejí. Prostřednictvím výstavy bychom rádi ukázali, že život v devadesátkách byl o trochu barevnější a svobodnější, než jak je tomu nyní. Zkrátka chceme upozornit na kořeny,“ vysvětluje kurátor výstavy Jörn Kleinhardt – jeden z hlavních záměrů této multimediální atrakce, která se ohlíží za minulostí, k čemuž využívá vymoženosti současného světa. Hned u vstupu si totiž můžete svůj smartphone propojit s aplikací BOT, která vás informativně provede celou výstavou.
Svět byl o trochu barevnější – techno a Love Parade
S novými počátky města po pádu Zdi je úzce spjaté techno, které má dodnes zároveň silné zastoupení na berlínské hudební scéně. Proto není divu, že jeho pulzující rytmus doráží na návštěvníky i ve výstavních prostorách.
Jakmile projdeme temným tunelem, který má představovat pomyslné naladění na klubovou kulturu berlínských devadesátek, ocitneme se uprostřed nejzásadnějších zvukových a vizuálních vzpomínek konce studené války. Na pět metrů vysokou zeď jsou promítány originály fotek, dochované nahrávky politiků a amatérská videa z listopadové noci, která odstartovala novou berlínskou éru. Přesto je techno na berlínské výstavě logicky skloňováno nejčastěji. Devadesátá léta byla totiž mimo jiné ve znamení Love Parade – nejznámějšího technofestivalu na světě, který vznikl v německé metropoli i jako forma reakce na pád Zdi. Podle Jörna Kleinhardta se právě připomínka třiceti let od založení Love Parade promítá i do výstavy Nineties. Ostatně i to byl jeden z důvodů, proč se původně krátkodobá akce prodlužuje.
Stíny a kontroverze
„Chceme se postupně věnovat i dalším důležitým tématům jakými byly existenční obavy Berlíňanů v nově vzniklé situaci nebo spojování rozděleného města, které původně nemělo ani společnou hromadnou dopravu,“ vysvětluje Kleinhardt. Jeho dílem je i jedna z umělecky zajímavých sekcí výstavy – labyrint klubové scény. Tu tvoří šest slepých uliček, na jejichž konci jsou instalovány dotykové obrazovky, které návštěvníka zavedou do nejvěhlasnějších klubů 90. let nebo z ptačí perspektivy ukáží strukturální vývoj bezprostředního okolí uměleckých hotspotů.
Nutno dodat, že výstava nepojednává pouze o nově objevené umělecké volnosti, barevnosti a inspirativnosti berlínských ulic počátku 90. let, ale poodkrývá i palčivější témata. Připomíná například ty, kteří zahynuli při pokusu o překonání Zdi, a věnuje se počátkům berlínské gentrifikace. Doba po pádu Zdi zde tedy není předkládána ani optikou růžových brýlí, ale ani černobíle. Nineties zkrátka předkládá zásadní události i osobnosti devadesátých let stylem, který umožňuje vytvořit si na dobu po pádu Zdi vlastní názor.
Nineties Berlin
otevřeno denně 10:00–20:00
Alte Münze
Molkenmarkt 2
10179 Berlin-Mitte
Poslechněte si celé ArtCafé, ve kterém byly hosty zakladatelé Tata Bojs a Milan Cais a Mardoša.
Související
-
New-York, Berlín, Praha. Divoká jízda i osobní dokument. Představujeme knihu City Primeval
Undergroundová scéna New Yorku, Berlína a Prahy očima klíčových výtvarníků, hudebníků, básníků, designérů, filmařů nebo performerů.
-
Jágrova „deka“, Stouni v Praze, Bába Tutovka. Nová kniha připomíná divoká 90. léta
Nosila se fialová saka, každý měl doma kupónovou knížku a možné bylo takřka vše. Bujará 90. léta mapuje kniha, kterou právě vydává Radioservis.
-
V Berlíně zažila osamělost i pád komunismu. Libuše Jarcovjáková po 30 letech vystavuje na místě činu
Fotky nahých těl, rozlitého piva v U-Bahnu či muže, co přelézá během oné listopadové noci berlínskou zeď. Výstava vrací fotografku Libuši Jarcovjákovou zpátky do Berlína.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka