Moderní betonový monolit. Katedrála Notre-Dame de Royan připomíná tragické vybombardování města i poválečný optimismus

12. květen 2021

Něco méně než 20 000 obyvatel žije ve městě Royan ovívaném vlnami atlantického oceán ve stínu jedné z nejvýznamnějších sakrálních staveb poválečné éry ve Francii. Katedrála Notre-Dame de Royan se stala symbolem smutného osudu města, které bylo na přelomu let 1944 a 1945 téměř kompletně zničeno spojeneckým bombardováním.

Všechno špatné je ale pro něco dobré. Royan se po válce stalo laboratoří moderní architektury a urbanismu. Vznikl zde možná vůbec nejucelenější soubor modernistických domů z padesátých let, které navrhovali přední francouzští architekti.

Katedrála Notre-Dame de Royan, architekti Guillaume Gillet a Marc Hébrard

Jejich většinou bílé domy s organickými tvary a veselými dekoracemi, které připomínají styl v našem prostředí označován jako „bruselský“, kontrastují s brutalisticky přísnou architekturou moderní katedrály. Tu navrhli architekti Guillaume Gillet a Marc Hébrard na místě vybombardovaného původního kostela z roku 1874. Ve spolupráci se stavebními inženýry Bernardem Laffaillem a René Sargerem vybudovali za pouhé tři roky od roku 1955 do roku 1958 působivou stavbu, která si nezadá se špičkovými výtvory francouzské gotiky.  

Podobně jako gotické katedrály je i ta v Royan utvářena dynamickými vertikálními formami, které směřují k nebi. Její výška dosahuje 60 metrů, stejně jako věže katedrály Notre-Dame v Paříži. Loď byla navržena ve tvaru elipsy bez jakýchkoliv vnitřních sloupů. Je 80 metrů dlouhá a 45 metrů široká. Zastřešuje jí experimentální parabolická klenba, jejíž charakteristické prohnutí je vidět na kilometry daleko. Výrazné architektonické formy a technicky inovativní konstrukční prvky spojují architekturu katedrály, ale i celého města Royan s tehdejšími vlivy brazilského modernismu, především tvorbou Oscara Niemeyera, který podobným způsobem navrhoval nejenom své kostely. 

Katedrála Notre-Dame de Royan, architekti Guillaume Gillet a Marc Hébrard

Katedrála je také bohatě dekorována dobovou uměleckou výzdobou, včetně barevných okenních vitráží na ploše 500 m2, které vytvořil Henri Martin-Granel. Tu nejpůsobivější vitráž chóru navrhl malíř Claude Idoux. Zobrazuje Pannu Marii ve víru barevných abstraktních paprsků. Kromě vitráží najdeme v interiéru katedrály řadu uměleckořemeslných detailů. Například rozmanité nábytkové solitéry, oltáře nebo nádobu na svěcenou vodu ve tvaru ryby. Většinu z nich navrhl sám architekt Guillaume Gillet.

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související