Minuta ticha za Ukrajinu, cena diváků a rasové vtipkování. Oscara za nejlepší film si odnesl V rytmu srdce, nejlepším mezinárodním snímkem je Drive My Car

28. březen 2022

V Los Angeles se předávali Oscaři. Už po čtyřiadevadesáté. S největšími šancemi na prestižní sošky vstupovaly do klání snímky Síla psa režisérky Jane Campion (12 nominací) a Duna režiséra Denise Villeneuva (10 nominací). Žánrové rozpětí finálových titulů bylo obrovské – na nejlepší film bylo nominováno hned deset děl – od westernu přes drama, meziplanetární podobenství a mravoučnou komedii až po mysteriózní horor.

Už před ceremoniálem se na scéně objevilo téma Ukrajiny a ruské invaze. Slavný americký herec Sean Penn ve vysílání stanice CNN vyzval k bojkotu předávání Oscarů, pokud se potvrdí, že Americká akademie filmových věd a umění zakázala přímý virtuální vstup ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému. Ten nakonec na ceremoniálu nepromluvil, ukrajinská linka tu ale přesto byla znát. A hvězdy oscarový ceremoniál očividně nebojkotovaly.  

Čtěte také

K výsledkům. Jelikož překvapením byly již nominace, přesněji řečeno žánrové rozpětí snímků, konečné výsledky už tolik údivu přinést nemohly. Nejlepším filmem je V rytmu srdce (režisérky Siân Heder), režisérského Oscara si odnesla Jane Campion za film Síla psa. „Cena pro film V rytmu srdce není úplně fér. Přeci jenom jde o remake s téměř stejným příběhem, jaký má původní francouzský snímek Rodina Beliérových,“ soudí Tomáš Pilát. Kristina Roháčková nabízí jiný úhel pohledu: „Je to film, který zahřeje a rádi si ho pustíte třeba v pátek večer,“ brání americký titul. 

Podobně se publicisté rozcházejí v názorech na film Kennetha Branagha Belfast, za který režisér získal scenáristického Oscara. „Přeju mu ho. Belfast je osobní příběh, jenž ale nejde do zbytečného patosu nebo sentimentu,“ souhlasí s hlasováním amerických akademiků Pilát. „Mně osobně nevyhovuje styl Branaghova vyprávění,“ kontruje Roháčková. 

Kenneth Branagh s oceněním za nejlepší původní scénář k filmu Belfast

Na čem se ale oba shodli, je úroveň slavnostního ceremoniálu. „Rozbíhal se slibně, ale postupně byl čím dál tím víc zdlouhavý a upadl do patosu,“ hodnotí Tomáš Pilát. „Byl to chaos,“ doplňuje stroze Kristina Roháčková. A nemyslí tím jen facku, jež během večera v přímém přenosu padla, a o které se pochopitelně mluvilo ještě dlouho po skončení slavnostního večera.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová