Maluju tím, že žiju, říká Margita Titlová. Jejími tématy jsou strach, monumentalita i lidská energie

16. únor 2023

Její velké projekty jsou založené na malém momentu magnetické přitažlivosti: když opadne, všechno se zbortí. Zajímá ji ale i křehký vztah světla a odrazu anebo duševní „jeskyně“, jejichž obsah s návštěvníky svých výstav ráda probírá. Všechno, co Margita Titlová dělá, řídí touha zkoumat svět. Umělkyni, která si do svého na míru vyrobeného toulce dává místo šípů květiny, pozval do Vizitky Ondřej Cihlář.

Fyzické umění, happening, malba hlínou a rtěnkou, subtilní kresba tužkou, kinetické objekty, kompozice založené na kontrastu světla a stínu anebo strojové zkoumání neviditelné energie lidského těla. Těžko si představit, že takto široký záběr uměleckého vyjádření má jedna jediná osoba; někdejší absolventka monumentální malby na AVU Margita Titlová ukazuje na průřezové výstavě v Galerii hlavního města Prahy, pojmenované Purpurová vertikála, co s člověkem udělá opravdová touha přijít na kloub běhu života.

Margita Titlová: Z cyklu Chymická zahrada, 1995, pigment, šamot, kov, magnety, sklo

„Zkoumám ho skrz výtvarno, hledám odpovědi na otázky, a pokud to lidi zajímá, mohou brát výstavu jako cestu po jednotlivých zastaveních,“ odkazuje na název Purpurová vertikála. Užité techniky, které se starají o překvapivou pestrost dvoupatrové výstavy, pro ni přitom nejsou důležité; chápe je spíš jako pomocníka ke správnému vyjádření myšlenky. „Zajímám se o strach, monumentalitu, velikost, lidskou identitu, emoce. Moje obrazy bývají tak velké, protože jimi chci vyjádřit situaci, kdy jako lidé čelíme něčemu stejně velkému.“

Jako když se učíte psát

Přestože Margita Titlová měla pohodové dětství a rodinu, o kterou se mohla opřít, výtvarné umění odmalička vnímala jako prostor, do kterého se může schovat a kde může být sama sebou. Malbu studovala na AVU na přelomu 70. a 80. let u klasicky školeného malíře Oldřicha Oplta, to zajímavé se ale pro ni dělo mimo stěny akademie. „Moji praví vůdcové byli lidi z undergroundu, Adriena Šimotová, Karel Nepraš, Václav Boštík. Tihle lidi se s námi přátelili, a to vlastně úplně stačilo,“ konstatuje. „Chtěla jsem si najít svůj styl, svou cestu, a věděla jsem, že musím začít od sebe. Začala jsem vlastním tělem, poměřila jsem ho se světlem, se stromy, se skálou,“ mluví o venkovních geometrických happeninzích. „To byly moje studie. Jako když začínáte psát a učíte se písmena. Na tomto základě pak vznikaly první kresby.“ 

Margita Titlová: Batoh z umělých květin, z cyklu Rokoko nyní, první pol. 90. let kombinovaná technika, 83 × 42 × 32 cm, COLLETT Prague | Munich

Ve Vizitce se zmínila také o potřebě zkoumat neviditelnou lidskou energii a teplo – na výstavě je toho dokladem její práce s takzvaným Kirlianovým přístrojem, o restaurátorské práci, jíž se v 80. letech živila, o kooperaci s divadelním spolkem JEDL anebo o profesi pedagožky. Na konci 90. let se stala jednou z prvních žen ve vedení uměleckého ateliéru, to když ji ke spolupráci na FaVU v Brně přizval někdejší děkan Tomáš Ruller. Vyučuje dodnes, jednou týdně má přednášky na univerzitě v Ústí nad Labem. K abstraktnímu umění mladé studenty přibližuje třeba tak, že je nechá vést si deník jen pomocí barvy.

Spustit audio

Související